VPN-inställning för SMB-delning

Jag vill kunna komma åt min SMB-delning var som helst ifrån, antar att användning av någon form av VPN är det bästa sättet att göra det?

Om så är fallet, skulle NordVPN fungera eftersom jag redan använder det, och hur skulle jag i så fall gå tillväga?

gissar att använda någon form av VPN är det bästa sättet att gå?

Korrekt.

Om så är fallet, skulle NordVPN fungera eftersom jag redan använder det, och hur skulle jag i så fall gå tillväga?

Nord är en VPN-klient som ansluter till DERAS SERVERS, inte dina egna.

Om du vill komma åt DIN server via en VPN-anslutning måste du köra VPN-tjänsten på Ditt nätverk, inte använda en “web proxy-applikation” som Nord.

Många vanliga hemmarutrar erbjuder ett grundläggande VPN-anslutningsalternativ, men många av dem kan vara förvirrande. Så du får själv kontrollera och bekräfta detta.

Det betyder att; många erbjuder möjlighet att konfigurera en VPN-klient (så allt inom ditt nätverk som går ut, kommer att använda VPN-tjänsten, som Nord i OP:s exempel), men inte för inkommande anslutningar utifrån. Men vissa gör det. Det varierar beroende på modell och tillverkare.

De flesta DIY-brandväggar / routrar erbjuder möjlighet att sätta upp VPN-servern för att du ska kunna ansluta till ditt hem utifrån via VPN. (pfSense, OPNSense, DD-WRT, etc.) dessa DIY-lösningar kräver dock viss kunskap och förståelse för nätverk för att lyckas med installationen.

Nej, NordVPN är en tjänst eller en VPN-klient, det du behöver är en VPN-server som Wireguard eller OpenVPN.

Du kan ha en sådan server gratis i en docker-container på samma server som du använder för din Samba-delning, och det finns många guider tillgängliga.

Här är en snabb guide som du bör kunna följa:

Kontrollera också parametrarna på din hemmarouter, du kanske har ett “OpenVPN”-alternativ som kan göra exakt det du vill.

Jag rekommenderar TailScale för att få tillgång till din egen server när du inte är hemma. Den gratis nivån ger dig ett antal enheter och du kan ställa in ganska bra kontroller över hur den fungerar. De har också klienter för Windows, Android och Linux.

Använd Wireguard, Softether VPN eller tinc för att skapa ett VPN-nätverk mellan din SMB-server och dina klienter. Du kan köra en VPN-server på samma maskin som SMB-servern eller på en separat som körs i samma nätverk som SMB.

Tack så mycket för förtydligandet, jag läste precis något om det på deras hemsida så jag tänkte fråga :slight_smile: