VPN-installation för iOS

Hej allihopa,

Jag är helt ny på Opnsense men har en hel del erfarenhet av pfsense och mycket erfarenhet av företagsbrandväggar.
Jag har flyttat mitt hemkonfiguration till Opnsense och de största problemen jag haft är VPN-baserade. Troligen beror detta på Crapple och iOS.
WireGuard - började försöka få detta att fungera men hade noll lycka alls. Även när jag inaktiverar WireGuard-servern på brandväggen säger klienten att den är ansluten, så jag gav upp på det.
OpenVPN - jag har problem med den nya “instanser” uppsättningen, främst med certifikat och att få dem till telefonen. När jag laddar ner dem och lägger dem på min telefon omdöper jag dem till ovpn12 så att de kan importeras med appen, men det står att lösenordet är fel varje gång. Jag har gjort detta många gånger för att vara säker, men inget funkar. Jag kan inte heller se att jag kan konfigurera det utan certifikatautentisering (det är okej om jag kunde installera dem). Jag har försökt exportera användarcertifikatet från användarsidan och även paketet från OpenVPN-sidan.

Jag vill egentligen inte använda den gamla tekniken. Har någon erfarenhet av att göra detta med iOS specifikt, eftersom jag inte haft några problem med Windows?

Tack

Tom

Jag har den generiska WireGuard-appen från WireGuard.com och den fungerar bra på mina iOS-enheter (iPhone och iPad).

Kanske var det min inställning då. Har du guiden du använde, snälla?