VPN i Kina (särskilt för online-spel)

Sorry i förväg om denna fråga redan har ställts men jag kunde inte hitta den information jag letade efter när jag sökte.

Jag flyttar till Kina och behöver sätta upp en VPN. Jag kommer att använda denna VPN för allmän internetanvändning samt för PS4-spel.

Min fråga är, om jag får en router med en VPN installerad direkt på den, kan jag ta med den routern till Kina och faktiskt kunna använda den, istället för att köra VPN via en app installerad på min laptop?

För mig verkar det mycket mer effektivt att ha VPN direkt på routern, speciellt om jag ska spela spel med den. Även alla som har erfarenhet av att sätta upp/ använda en VPN specifikt för online-spel i Kina, råd skulle uppskattas (jag har haft problem att hitta information om Kina specifikt).

Tack!

Jag är inte 100% säker, men VPN-routrar blir allt mer populära här i Kina – jag ser dem till salu i olika expat Wechat-grupper och liknande ganska regelbundet.

Jag har inte använt en själv, så jag kan inte erbjuda direkt erfarenhet.

Jag kan säga att en anledning till att jag har valt VPN-appen på min dator är att ibland vill jag stänga av VPN – om jag gör något på den kinesiska internet, är min hastighet ganska bra, men den saktar ner dramatiskt när jag slår på VPN. Så för mig är det bra att ha möjligheten att växla fram och tillbaka vid behov.