Jag har försökt med VPN från Google, Malwarebytes, Lookout och andra.
Det verkar som om telefonen är låst i VPN-läge via Wifi och därför inte kan ansluta till AndroidAuto-funktionen i huvudenheten.
Har någon annan haft detta problem, och/eller vet hur man kan fixa det?
Redigera för stavning
Uppdatering: Google Fi VPN fungerar med trådlös AA.
Nja.. ja, självklart skulle det bli så.
Utan att gå in på djupet i nätverk, använder trådlös AA wifi, och har därför en rudimentär router/subnätstruktur för kommunikation. När du aktiverar en VPN, blir rutt-tabellen helt fucked, och AA är inte utformad för att hantera det. Varför i helvete skulle du behöva en VPN med Android Auto?
Funktionen du letar efter kallas split-tunneling VPN.
Annars är det ganska medvetet. VPN ska blockera trafik utanför tunneln, och AA är utanför tunneln, så trafiken når den inte.
Prova NordVPN, den har split tunneling.
Ja, jag har haft detta problem sedan den trådlösa lanseringen. Jag har kollat efter lösningar, kontaktat Google, och inte hittat något. Den enda lösningen är att pausa VPN:et.
Jag vet att detta är ett gammalt inlägg, men för Adguard kan du gå till app-hantering och stänga av Adguard-skydd för Android Auto.
Hittade en lösning för Nord VPN:
Gå till VPN-inställningarna och leta efter “split tunneling”.
Skriv in “android auto” i sökrutan.
Välj att visa systemappar eftersom en ytterligare Android Auto-instans gömmer sig som systemapp.
Lägg båda till vitlistan.
Och där har du det, Android Auto fungerar medan VPN är anslutet.
Angående sekretessargumentet:
DIN ISP OCH GOOGLE ÄR KANSKE REDAN ÄGARE TILL DINA UPPGIFTER OCH SKAPAR EN ENHETSPROFIL BASERAT PÅ DIN WEBBHISTORIA.
NÄR DU BESÖKER EN WEBBSIDA HINDRAR DET DEN FRÅN ATT DELA DIN ÄKTA PLATS GENOM ATT GE EN IP-adress SOM INTE ÄR DIN RIKTIGA.
VPN ÄR INTE FÖR Sekretess, utan som ett extra försvarslager mot hackingförsök på osäkra nätverk.
DU KOMMER FORTFARANDE FÅ AVTALSBASERAD APP, BARA DET ATT DU FÅR DEM BEROENDE PÅ DIN PLATSINSTÄLLNING PÅ VPN.
Blokada-användare - att sätta ett undantag fungerar.
Trådlös Android Auto fungerar nu med Amazon VPN. Bara så att ingen missar detta.
Hej OP och alla andra! Du kan helt klart skapa split tunneling för Android Auto över din VPN, beroende på om VPN-appen tillåter det. NORD VPN-appen har ett alternativ för att undanta vissa appar och tillåta direkt internetåtkomst. I Nord-appen går du till Profil > Inställningar > Split Tunneling och väljer de appar du vill undanta.
Jag stötte nyligen på detta problem och split tunneling fungerade INTE för mig. Jag använder Wireguard med den standardiserade klienten. Efter att jag konfigurerade split tunneling fortsatte AA att koppla ner, trots att jag såg till att adressutrymmena var korrekta och inte överlappade. För Wireguard-klienten behövde jag “Undanta” Android Auto i inställningarna. Det var nyckeln, eftersom split tunneling inte fungerade för wireguard i min erfarenhet.
Wireguard-klient > undanta Android Auto > lyckat
Hoppas detta kan hjälpa någon.
Det här verkar vara ett gammalt ämne men det pågår fortfarande.
Orsaker till att ha VPN på och att huvudenheten faller in under det är samma skäl som varför ditt nätverk bör vara krypterat.
Huvudenheten bör ingå i/springa under det nätverket om den mobila enheten är den så kallade “routern”.
Jag måste erkänna att jag inte har läst på om protokollen för AA, men för användarvänlighet bör det bara fungera.
Kan jag lägga till ett undantag i VPN som tillåter AA? Jag är inte orolig för sekretess, vill bara slippa stänga av VPN:et i bilen. Jag är inte orolig för sekretess när det gäller AA, bara bekvämlighet.
Vi var tvungna att radera VPN:et -
VPN:et kommer med Norton som finns på mobil för bankärenden osv. Tänkte inte på det tekniska. Allt fungerade halvbra i 3 månader, NU poppar VPN-felmeddelandet upp.
Jag vet att detta är supergammalt, men för dig som använder wireguard kan du gå in i VPN:n, klicka på pennan högst upp, sedan välja alla appar och därefter kan du undanta Android Auto. Då kan du använda det medan VPN är aktivt.
Jag har Proton VPN som kan aktivera split tunneling för specifika appar. Lägg till Android Auto i listan över undantagna appar, och du är redo. Både AA och VPN kan köra samtidigt.
Ja, jag hittade ett sätt att koppla till Androidauto utan problem med VPN
Jag använder v2ray-appen, den har ett alternativ för Per-app proxy. Med detta kan du få Android Auto att inte använda VPN, följ dessa steg:
- Öppna v2rayNG på din Android-enhet.
- Tryck på de tre prickarna (
i övre högra hörnet och välj Inställningar.
- Gå till Per-app proxy.
- Du kommer att se en lista över installerade appar. Välj vilka appar som ska använda VPN:
• Aktivera växlingsknappen för appar du vill dirigera genom VPN.
• Inaktivera växlingsknappen för appar du vill gå runt VPN.