VPN förstör min nya Comcast-router. Hjälp!

Okej, jag har ett Comcast företagskonto för mitt hemkontor.

Jag hade tidigare en Comcast BWG-router med 100 Mbps-tjänst och allting fungerade perfekt.

Jag har nyligen uppdaterat till 750 Mbps-tjänst som kom med en ny CBR2-T-router.

(Det bör nämnas att jag har SecurityEdge inaktiverat.)

Och med den nya routern upptäckte jag att om jag använder en VPN, kraschar den inom några sekunder/minuter.

När detta händer har ingen enhet ansluten till routern tillgång till internet förrän routern startas om.

Saker som är konstiga:

1. Under den period då routern inte fungerar ordentligt kan jag lyckligtvis pinga IPv6-adressen. Men jag kan INTE pinga IPv4-adresser.

2. Jag upptäckte att under den icke-fungerande tiden kan jag fortfarande ansluta till och surfa på Google och Youtube - men inga andra webbplatser jag har testat än.

3. Jag upptäckte också att under denna tid kan jag inte nå routern via dess LAN-sida IPv4-adress, men jag kan nå den via dess IPv6-adress. I routerinloggningen visar Router Status Comcast Network \ Internet: Inaktiv. När jag startar om routern återgår allt till det normala.

4. Jag upptäckte också att om jag ställer in ProtonVPN att använda OpenVPN-protokollet fungerar det utan att krascha routern. Det är specifikt när VPN använder WireGuard som protokoll som orsakar att routern kraschar.

Detta är mycket konstigt och jag har hittat några andra som beskriver liknande saker om att VPN gör deras router ostrukturerad, så jag tror inte att det är den fysiska routern som är problemet, även om jag antar att det kan vara en bugg i firmware.

Någon som snälla kan säga mig vad som pågår och hur man fixar det?

Vi har gjort ändringar för att skydda anställda, så svarstider och samtal kan vara längre än vanligt. För omedelbar hjälp, kolla in Xfinity Assistant. Du kan också använda Xfinity MyAccount (Webb|iOS|Android) och xFi-appen (iOS|Android) för support av produkter och konto.

Jag är en bot, och detta agerande utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har frågor eller funderingar.