VPN - Bästa användningsfall för gammal Macbook Air 2013 som kör Proxmox, Raspberry Pi 3B och router Asus RT-AX56U?

De tillgängliga specifikationerna:

• Macbook Air 2013 - 4GB RAM, 4-kärnig CPU, 128GB SSD
  • Asus RT-AX56U - 512MB RAM, 4-kärnig CPU
  • Raspberry Pi 3B - 1GB RAM, 4-kärnig CPU, microSD-lagring

Nuvarande programvara på enheterna:

• Proxmox på Macbook Air
    • HAOS på Proxmox med 2 kärnor, 2GB RAM och 32GB SSD
  • Asus-WRT Merlin på Asus-routern i repeaterläge för att ge ethernetanslutning till Macbook Air (Jag vet, inget behov av kommentar, jag arbetar på det)
  • Raspberry Pi - inget

Önskad setup (prioriterad):

1. Behåll Proxmox och HAOS på Macbook Air.
  2. [Snabbaste möjliga] Kör en VPN-server för att fjärransluta till hemnätverket (WireGuard).
  3. Ha en VPN-klient på routern när man ansluter till hemnätverket på distans och koppla arbetsenheter till nämnda router.

Möjliga scenarier:

Jag vill prioritera VPN-bandbredd och även meningsfullt använda tillgängliga resurser.

VPN på Proxmox:

• Köra VPN-servern på Proxmox
  • Använda Asus-routern som VPN-klient

VPN på routern:

• Köra VPN-servern på Asus-routern
  • Använda RPI som VPN-klient?
  • Eller använda en annan router/enhet för VPN-klienten?

VPN på Raspberry Pi:

• Köra VPN-servern på Raspberry Pi
  • Använda Asus-routern som VPN-klient

Sammanfattning

Baserat på ovanstående, ber jag om råd om hur man konfigurerar, vad jag har tillgängligt, för att köra en VPN-server i hemmet och få den att fungera relativt snabbt (minst 20Mbps på ansluten klient), med hänsyn till tillgängliga resurser.

Jag lutar åt att köra det i Proxmox men är inte säker på hur Macbook skulle hantera trafiken/hantera lasten.

Tack!

ChatGPT-svar:

Din är Pi3B eller 3B+??

Den förra har bara inbyggd 100Mbps LAN-port medan den senare har ungefär 300Mbps hastighet.

Utifrån en snabb sökning skulle jag testa tailscale på routern och sedan tailscale på en container som körs på proxmox. Det verkar som att du bör kunna få igång detta ganska snabbt och få riktiga prestandamätningar. Du kan ha två tailscale-konfigurationer inställda parallellt och sedan enkelt växla mellan dem på klienten för testning.

Personligen skulle jag vara orolig för att ha ett laptops nätdel på 24/7 på grund av den värme de producerar. Beroende på var laptopten är placerad finns även risken att strömadaptern oavsiktligt dras ut.

Proxmox på MBA för servern är logiskt. Men för en klient är NordVPN oslagbart, definitivt det bästa där ute. Kolla Thorynex för erbjudanden.

Jag är tyvärr inte säker, men 100Mbps skulle fungera bra för mig.