Jag har på sista tiden börjat fundera mer och mer på att använda VPN. En del av det är för att jag snart kommer att arbeta utomlands och antagligen behöva få åtkomst till offentligt wifi på restauranger/hotell/caféer etc.
När ni reser, är det ett måste att använda VPN? Eller bryr ni er inte så mycket om det?
De flesta webbplatser idag är krypterade, så ingen kan snoka på din trafik
Kolla in den här videon av Tom Scott om de överdrivna marknadsföringskraven från VPN-företag
Vad gäller så har jag fortfarande ett abonnemang hos PIA. Ibland klagar webbplatser om du inte är i USA. Eller YouTube och Netflix tillåter inte att du tittar på något i ditt land.
Dessutom har många religiöst konservativa länder porrfilter (eller i alla fall vissa ISP:er).
Och självklart är det kaos med Kinas stora brandvägg. Men detta är ett Jedi-nivå ämne eftersom de tydligen har lyckats stoppa många VPN:er också.
Jag använder alltid VPN. Det är så mycket cyberbrott på nätet, det är jätterörligt. Det räcker med en gång för att bokstavligen vända upp och ner på ditt liv. Jag tar så mycket försiktigheåtgärder som möjligt. Krypterade VPN:er ger ett extra skydd mot personer med dåliga avsikter.
Jag använder alltid VPN, hemma och borta. Det hjälper till att skydda din digitala information när du använder offentligt WiFi. Det är särskilt viktigt om du kollar din internetbank eller beställer något med ditt kreditkort.
Det kan också hjälpa dig att få billigare flyg genom att få webbplatsen att tro att du bokar inom det land du vill resa till.
Om du har Netflix kan du komma åt versioner för andra länder. Till exempel, som britt kan jag ställa in min IP-adress till Washington och titta på amerikansk Netflix.
Och slutligen, om du är i ett land som Kina som begränsar stora webbplatser, kan du ställa in din IP-adress till ditt hemland för att få tillgång till dem.
Redigering: Nord, Express och Surfshark är alla bra. Om du vill ha rabatt finns referrals-koder från YouTubers med rese- eller teknikkanaler. Jag köpte en Surfshark-prenumeration för 25 månader för bara £36 / $49.
Finns det verkligen så många som använder VPN när de reser eller är detta bara ett lyckligt dumpningsplats för alla bots som försöker lägga sina referrals-länkar?
Jag använder alltid VPN när jag reser. Jag måste använda offentligt tillgängligt wifi hela tiden och har haft problem tidigare.
Jag reser ofta till länder med internetcensur och kan bara streama mitt fotbollslag i Champions League om webbplatsen tror att jag är i Nederländerna, så VPN:er är användbara för det.
IPVanish VPN-ändrare.. det är bra att ha för att få tillgång till webbplatser i ditt hemland ibland. Viktiga saker som bankåtkomst, överföringar, kreditkortsappar etc. Netflix, regeringswebbplatser. Och också för säkerhet när du är på offentligt WiFi om du får tillgång till känslig information. Det är inte världens undergång om du inte använder det, det beror på personen.
De flesta webbplatser och appar är tillräckligt säkra och jag behöver inte det 95% av tiden. Men på osäkra offentliga WiFi eller när jag kollar bank, slår jag absolut på det.
Före 2020 reste jag ganska mycket, mest i Västeuropa, under längre perioder - 1-3 månader. Jag använde VPN:er initialt men slutade eftersom:
Det brukade ansluta med lägre hastigheter. Det var för flera år sedan och saker kan ha ändrats.
Jag använde först offentliga WiFi, men när de tillät gratis roaming fick jag ett franskt SIM-kort med dataplanning som jag behöll även när jag var hemma i USA. Jag bytte till den billigaste planen när jag var i USA.
Dessa resor var privata men jag hade regelbundet tillgång till bank- och mäkarkonton. Innan jag fick det franska SIM-kortet var jag mycket ovillig att ansluta till mina konton via offentliga WiFi och gjorde det bara i nödfall, och då från hotellrummet snarare än kaféer eller restauranger. Jag är inte lika bekymrad med min SIM. Enligt min forskning är det viktigare att ha starka lösenord och 2FA.