På Windows visas inget när jag väljer Universal plug’n’play, men på min Android-enhet visar det sig när jag klickar på bibliotek. Jag är ansluten till samma nätverk och är väldigt förvirrad.
-
Prova att stänga av brandväggen tillfälligt (Kontrollpanelen > System och Säkerhet > Windows Defender-brandväggen > Slå på eller av Windows Defender-brandväggen (vänster meny) > Vrid radioknapparna till “Stäng av” för både offentligt och privat, klicka OK
-
Kontrollera om det fungerar (stäng och öppna VLC igen, eller appen du försöker använda)
-
Om det fungerar, bra, du har hittat problemet, gå vidare till steg 4 så att vi kan göra detta på rätt sätt (tillåta DLNA genom brandväggen, du kan inte ha brandväggen avstängd av säkerhetsskäl).
-
Aktivera brandväggen igen, (Gör samma process som steg 1 men markera radioknapparna till “Växla på”), klicka på OK.
-
Efter att ha klickat på OK, kommer du till (Kontrollpanelen > System och Säkerhet > Windows Defender-brandväggen), klicka nu på “Tillåt en app eller funktion genom Windows Defender-brandväggen” i vänster meny.
-
Sök i listan efter “Windows Media Player Network Sharing Service”, markera båda rutorna “Privat” och “Offentlig”. Klicka på OK. Jag hoppas detta fungerar för er, det var min lösning.
Är du säker på att båda enheterna är på samma nätverk? Om din trådlösa router är kopplad i serie till ditt modem och vissa enheter är fysiskt anslutna till modemet och andra är trådlöst anslutna till din router, kommer de faktiskt att vara på olika nätverk om du inte har wifi-routern i “access point”-läge.
Annars, se till att VLC för Windows har fulla nätverksåtkomstbehörigheter. Moderna Windows OS begränsar nätverksåtkomst som standard.
Redigering: OP, jag vet inte om detta kan hjälpa dig, eller någon annan med detta problem i framtiden, men det löste mitt problem: https://www.computerhope.com/issues/ch001367.htm
Ingen aning om hur det stängdes av, men det gjorde det på något sätt…
Originalkommentaren:
Jag har också detta problem! Jag är mycket säker på att alla är anslutna till samma nätverk… men problemet började när jag bytte till ett nytt nätverk (fick en ny tjänsteleverantör/router). Nu är det som om min Windows-dator inte kan se min Android-telefon eller Android-TV längre…
Jag satte till och med en regel i Windows-brandväggen för att hålla UDP-port 1900 öppen, eftersom det var den enda möjliga blockeringen jag kunde hitta online, men det ändrade ingenting. Någon annan har några idéer?