Hej allihop, som titeln säger vill jag skaffa en VPN, eftersom jag använder 5g för att spela videospel och en VPN gör att jag kan ändra min NAT-typ. Men om jag använder en VPN och försöker gå till min skolas webbplats blir mitt konto bannat för “säkerhetsskäl” (jag tycker det är bullshit men ändå).
Finns det något sätt att blockera VPN:en från att ansluta till skolans webbplats? Jag vill inte prata med skolans tekniker igen.
Skål
Använd split tunneling för att vitlista alla skolans webbplatser och domäner, resten kan VPN användas. Eller använd stealth-protokollet som finns i premium VPN:er.
Du kommer att bli upptäckt. De är inte dumma, de kan se vad som är installerat. Hur planerar du att ansluta till VPN utan att bli upptäckt?
Gör inte det, du kommer att bli bannad / i knipa, skolor skojar inte (några, beror på var du är). Utifrån vad du själv säger har du inte tillräcklig kunskap för att sätta upp det säkert och rätt, så att din universitet inte hittar ut det.
Tyvärr är du gäst på det universitetet och dess tillhandahållna internet och varje försök att kringgå reglerna kan leda till negativa konsekvenser, vilket i din ålder / beroendestadium av skolans internet definitivt inte är värt det.
Vad betyder “bannat konto”? Om du enkelt kan skapa ett nytt, är det okej att experimentera, men jag skulle inte rekommendera det för att risken inte är värd det.
Du kan lägga till web-undantag i de flesta VPN:er.
Jag menar att du alltid kan stänga av VPN:n när du går till skolans webbplatser. Det detekteras inte när det inte är på, det är bara när du använder VPN aktivt som det kan bli ett problem.
Använd en VPN som har protokollet “Stealth” och ingen kommer att förstå (95%) att du använder VPN, förutom om du berättar det.
Lägg till en SOCKS5-proxy till specifika appar, inte systemomfattande, svårare för automatiserade system att upptäcka.
Kanske Stealth-protokollet?
Kan du förklara hur det fungerar? Jag är ny på detta
I huvudsak, vad jag menar med “bannat konto” är (enligt vad teknikern förklarade för mig, eftersom jag redan har försökt) att när skolans webbplats upptäcker en VPN efter inloggning, blockeras anslutningen och kontot är tillfälligt bannat tills en tekniker låser upp det, och sedan måste de informera dig om varför du inte borde använda VPN.
Gå till dina VPN-inställningar.
Jag har ingen än, jag behöver veta om jag kan göra det först innan jag skaffar en.
Du specificerar i dina VPN-inställningar att den ska använda din vanliga IP/advisorar av skyddet när du surfar till vissa webbplatser. Använd på egen risk, och jag är inte expert, men det är i princip så det fungerar.
Eller gör tvärtom och be den att bara använda VPN för specifika ändamål.