Vill använda Plex bakom en VPN? Titta här

För ungefär ett år sedan gjorde jag det här inlägget och det har hjälpt ett antal personer. Jag får fortfarande, med jämna mellanrum, meddelanden som frågar hur det fungerar eller hur man får det att fungera med en specifik setup.

Idag såg jag minst tre eller fyra inlägg på /r/Plex:s startsida som frågade om Plex och VPN-problem. Så, jag tänkte försöka skriva en mer kondenserad/vänlig beskrivning med några uppdaterade detaljer och lyfta fram några av de delar där folk ofta fastnar.

Min nuvarande setup är följande men jag ser ingen anledning att detta inte skulle fungera med något operativsystem eller VPN-tjänst (eller VPN-klient för den delen, även om jag bara vet hur OpenVPN fungerar i detta sammanhang):

• Windows 10
  • OpenVPN-klient (kan också köras som en tjänst)
  • Private Internet Access (PIA) konto
  • OpenVPN-tjänst/klient och Plex-server som körs på samma maskin

STEGEN 1 - Skapa din OpenVPN-konfigurationsfil. Nedan är en variant av vad jag använder:

client
dev tun
proto udp
remote-random
remote us-east.privateinternetaccess.com 1197
remote us-midwest.privateinternetaccess.com 1197
# PLEX över WAN-route
route plex.tv 255.255.255.255 192.168.1.1
resolv-retry infinite
keepalive 10 60
nobind
persist-key
persist-tun
cipher aes-256-cbc
auth sha256
tls-client
remote-cert-tls server
auth-user-pass login.conf
comp-lzo
verb 1
reneg-sec 0
crl-verify crl.rsa.4096.pem
ca ca.rsa.4096.crt

remote-random

remote us-east.privateinternetaccess.com 1197

remote us-midwest.privateinternetaccess.com 1197

Den övre sektionen använder bara en slumpmässig fjärranslutning av alla “remote”-poster som du har listat. Lägg till en eller flera här. remote-random är inte ett krav.

route plex.tv 255.255.255.255

Denna sektion gör att trafik från plex.tv-domen passerar genom din VPN direkt till din router. Du kan lägga till andra domäner här om du vill att de ska gå förbi VPN helt och hållet. Jag lägger till vissa webbplatser och mailservrar så jag inte behöver stänga av VPN:n eller cykla anslutningen för att komma åt vissa saker eller skicka e-post. Många webbplatser/tjänster blockerar PIA-adresser.

auth-user-pass login.conf

Filnamnet login.conf ska ligga på samma plats som OpenVPN-konfigurationsfilen. Användarnamn på första raden och lösenord på andra raden.

crl-verify crl.rsa.4096.pem

ca ca.rsa.4096.crt

Du kan ladda ner certifikatet som nämns i konfigurationsfilen ovan här: https://www.privateinternetaccess.com/openvpn/openvpn-strong-tcp.zip

STEGEN 2 - Ställ in Plex-port och Routerns port-forwarding

https://support.plex.tv/hc/en-us/article_attachments/201398987/web_settings_server_remoteaccess_success.png

Gå till konfigurationsavsnittet i Plex i denna skärmbild och markera kryssrutan. Du kan ställa in den till någon olåst port men för enkelhetens skull kan du låta den vara 32400.

Gå sedan till din routers port-forwarding-regler och skicka all trafik från den externa porten (vad du än valde i Plex) till IP-adressen för maskinen som hostar Plex, och se till att använda den lokala porten 32400.

STEGEN 3 - Njut av Plex bakom VPN