Tittar på alternativen på deras hemsida ser jag ett antal olika alternativ men inget för Pop!os, men jag har sett olika hänvisningar till att folk använder det, har jag rätt i att Debian eller Ubuntu skulle vara alternativen som fungerar?
https://protonvpn.com/support/linux-vpn-setup/
Om någon annan har VPN-förslag skulle jag uppskatta dem - mitt huvudsakliga krav är att de har ett grafiskt användargränssnitt
Pop-basen är Ubuntu, Pop 22.04-basen är Ubuntu 22.04, så jag skulle använda Ubuntu 20+.
Proton VPN kan fungera med den inbyggda OpenVPN-klienten.
Du måste INTE använda ProtonVPN-klienten, men den har sannolikt några extra funktioner.
Sidnot: se till att stänga av VPN-killswitch-funktionen, INNAN du tar bort protonvpn-programvaran. (antag att du vill ta bort den)
Det finns flera inlägg i månader där folk provar VPN (eller andra VPN:er) som aktiverar en kill switch-funktion, sedan tar de bort VPN-appen, och kill switchen är fortfarande aktiv.
Kill switch-funktionen inaktiverar nätverkstjänster om VPN-anslutningen skulle gå ner, som en säkerhetsåtgärd för att förhindra oavsiktlig internetåtkomst.
För mig fungerar inte proton på pop jag vet inte varför
Tack, det är vad jag trodde, men de verkade antyda att Debian var mest kompatibel med Debian och sedan kom jag ihåg att Ubuntu är baserat på Debian…
Jag är inte helt tydlig med skillnaden där.
Tack för informationen om Killswitch, jag lade märke till några trådar när jag letade efter svar men tänkte inte på det direkt.
Det är bra att veta om Open VPN också
Jag har samma problem - den är nedladdad och jag är inloggad och internet fungerar men den vill inte ansluta. Jag är inte säker på vad problemet kan vara eftersom jag inte har installerat någon slags brandvägg (om det inte finns någon som är förinställd?)
Ubuntu, och i förlängningen Pop, är baserat på Debian. Men det finns också vissa viktiga skillnader. Till exempel, om du kör ren Debian, bör du inte aktivera Ubuntu-förråd på det systemet.
Så som marvelggg sa, eftersom de tillhandahåller en Ubuntu-specifik version, bör du välja den.
Jag använder den fria Proton VPN-planen, med bara OpenVPN-klienten på min Pop_OS-maskin. det fungerar tillräckligt bra för mina minimala behov.