Jag är särskilt nyfiken på om det skulle kunna eliminera behovet av att använda “Exclude” på Syncthing. Om ja, skulle det fungera för både lokal upptäckt och vidarebefordran, eller bara det första?
Jag är också nyfiken på hur det interagerar med andra appar. Det verkar vara ett sätt att möjliggöra korrekt funktion av vissa appar samtidigt som man stoppar integritetsrisker och farliga anslutningar till internet, men beskrivningen är för teknisk för mig för att avgöra när jag behöver det eller inte. Så jag skulle vara tacksam om du kunde ge några exempel på appar som kräver denna funktion och de motsvarande kompromisserna när man använder den.
P2P (peer-to-peer) appar som fungerar över LAN (lokalt nätverk) som KDE Connect, Syncthing, Chromecast, Android Nearby Share, VLC Cast, skärmspegling, telefonklonare etc.; drar mest nytta av Do not route Private IPs
.
I verkligheten bör Rethink bättre stödja detta användningsområde (det är svårt att testa i alla scenarier) OCH apparna själva bör bättre hantera att vara inne i en VPN-tunnel (det är en förlorad kamp).
När det gäller integritet är den enda nackdelen att Rethink inte kommer att övervaka NÅGRA LAN (lokala) anslutningar från installerade appar… men då, om Rethink faktiskt är inställt på att övervaka dem, fungerar inte ens dessa anslutningar… (som förklarat ovan, detta är en begränsning i både Rethink och dessa appar. När det gäller Rethink, kommer vi att fortsätta fixa saker när vi stöter på buggar. Kanske med v055a
/ v055b
, kan vi fullt ut åtgärda de lokala / LAN-anslutningarna ur Rethinks synvinkel; då är det upp till apparna själva att navigera i Rethinks VPN-tunnel som de bör).