Jag har Proton VPN CLI för Linux (Proton VPN CLI v3.13.0 (protonvpn-nm-lib v3.13.0; proton-client v0.7.1). När jag ansluter till en server (jag har testat 2 gratisservrar i NL och US), visar webbplatser som https://ipleak.net/ (och inte bara) att min IPv4-adress är i det land där VPN:t är, medan IPv6-adressen ligger i det område där jag är från (5 km noggrannhet).
Just nu visar jag både IPv4 och 6, men pekar på Proton-servrar. Jag gissar att de lagt till stöd, eller är jag fortfarande utsatt för läckor och borde inaktivera v6 helt?
Se till att din dator är rätt konfigurerad. Man bör inte manuellt konfigurera sin DNS eller IP-adress. Om det inte fungerar, inaktivera IPv6 och gå till Proton VPN-supportformuläret.
Vad jag förstod från artikeln är att IPv6-läckage automatisk tas om hand: “Proton VPN-appar blockerar all IPv6-trafik som standard. För att vara exakt är IPv6-trafik inaktiverad; all potentiell IPv6-trafik leds till en svart hål (null route) för att säkerställa att din enhet inte kan göra anslutningar över IPv6.”
Ja, jag inaktiverade IPv6 manuellt nu och det är okej, men jag förväntade mig att programvaran redan skulle ta hand om det.