Varför visar min IPv6 min riktiga plats medan IPv4 visar Proton's servrar?

Jag har Proton VPN CLI för Linux (Proton VPN CLI v3.13.0 (protonvpn-nm-lib v3.13.0; proton-client v0.7.1). När jag ansluter till en server (jag har testat 2 gratisservrar i NL och US), visar webbplatser som https://ipleak.net/ (och inte bara) att min IPv4-adress är i det land där VPN:t är, medan IPv6-adressen ligger i det område där jag är från (5 km noggrannhet).

Denna artikel och detta Reddit-inlägg från 4 år sedan säger att IPv6-förfrågningar automatiskt blockeras: Proton VPN and IPv6 support | Proton VPN ; https://www.reddit.com/r/ProtonVPN/comments/8nqth9/will_protonvpn_support_ipv6_servers/

Vad är exakt orsaken till detta och hur kan jag (förhoppningsvis enkelt) undvika att min IPv6 läcks?

Redigering: Att inaktivera IPv6 helt och hållet löser självklart problemet, men borde inte programmet redan ta hand om dessa läckor som standard?

Jag använder de betalda servrarna. Min IPv4 visar Proton’s server i det land jag väljer att routa genom, och IPv6 är blockerad överallt.

GUI:n har en switch för att inaktivera IPv6 just för det skälet. CLI:n borde också ha ett alternativ för det.

Det är bättre att använda en VPN som stöder IPv6, som algo från trail-of-bits

Just nu visar jag både IPv4 och 6, men pekar på Proton-servrar. Jag gissar att de lagt till stöd, eller är jag fortfarande utsatt för läckor och borde inaktivera v6 helt?

Se till att din dator är rätt konfigurerad. Man bör inte manuellt konfigurera sin DNS eller IP-adress. Om det inte fungerar, inaktivera IPv6 och gå till Proton VPN-supportformuläret.

Vad jag förstod från artikeln är att IPv6-läckage automatisk tas om hand: “Proton VPN-appar blockerar all IPv6-trafik som standard. För att vara exakt är IPv6-trafik inaktiverad; all potentiell IPv6-trafik leds till en svart hål (null route) för att säkerställa att din enhet inte kan göra anslutningar över IPv6.”

Ja, jag inaktiverade IPv6 manuellt nu och det är okej, men jag förväntade mig att programvaran redan skulle ta hand om det.

När kommer ProtonVPN att stödja IPv6? Minst en tidslinje skulle vara bra.

Du kan inte manuellt inaktivera IPv6 på Android. Och inte heller på många routrar (som min).

Ja, på Linux hänt ibland detta, det är något man kan förvänta sig eftersom du har många alternativ för vad som kan hantera nätverket på Linux.