Varför visar min IPv6 min riktiga plats medan IPv4 visar Proton servers?

Jag använder Proton VPN CLI för Linux (Proton VPN CLI v3.13.0 (protonvpn-nm-lib v3.13.0; proton-client v0.7.1). När jag kopplar upp till en server (jag har provat 2 gratisservrar i NL och US), visar webbplatser som https://ipleak.net/ (och inte bara) att IPv4-adressen är i landet där VPN:et är, medan IPv6-adressen ligger inom det område jag är ifrån (5 km noggrannhet).

Den här artikeln och detta Reddit-inlägg från 4 år sedan säger att IPv6-förfrågningar blockeras automatiskt: Proton VPN and IPv6 support | Proton VPN ; https://www.reddit.com/r/ProtonVPN/comments/8nqth9/will_protonvpn_support_ipv6_servers/

Vad är egentligen orsaken till detta och hur kan jag (förhoppningsvis enkelt) komma runt att min IPv6 läcker?

Redigering: Att inaktivera IPv6 helt och hållet löser självklart problemet, men borde inte programmet redan ta hand om dessa läckor som standard?

Jag använder betalda servrar. Min IPv4 visar Proton’s server i valfritt land jag väljer att routa genom, och IPv6 är blockerad överallt.

GUI:n har en switch för att inaktivera IPv6 just av den anledningen. CLI borde också ha ett alternativ för det.

Bättre att använda en VPN som stöder IPv6, som algo från trail-of-bits.

Just nu visar jag både IPv4 och 6, men pekar mot Proton-servrar. Jag antar att de har lagt till stöd, eller är jag fortfarande utsatt för läckor och bör inaktivera v6 helt?

Se till att din dator är rätt konfigurerad. Manuellt konfigurera inte din DNS eller IP-adress. Om det inte fungerar, inaktivera IPv6 och gå till Proton VPN:s supportsida.

Det jag förstod från artikeln är att IPv6-läckage tas hand om automatiskt: “Proton VPN-appar blockerar all IPv6-trafik som standard. För att vara exakt är IPv6-trafik inaktiverad; eventuell IPv6-trafik leds till en svart hål (null route) för att säkerställa att din enhet inte kan göra anslutningar över IPv6.”

Ja, jag inaktiverade manuellt IPv6 nu och det är okej, men jag förväntade mig att programmet redan skulle ta hand om det.