Hej /r/fortinet,
Som många av er vet är jag en SE som arbetar för Fortinet. Vi hör ständigt från vårt marknadsföringsteam varför vi anser att användargruppen bör välja Fortinet framför våra konkurrenter, men jag skulle vilja få en bättre förståelse från denna subreddit.
Om du inte har något emot att dela med dig, skulle du kunna förklara varför du valde Fortinet och vilka andra alternativ du utvärderade innan du fattade ditt beslut?
Tack på förhand!
Vi håller på att byta bort PAN (faktiskt denna söndag), och rullade ut FortiGates på alla våra platser (det är redan på gång). Det var en JÄTTEsvår försäljning till mina arbetskamrater, som enhälligt trodde att vi skulle fortsätta med PAN.
Det kom egentligen ner till tre saker: hotförebyggande (vårt överenskomna nr 1-kriterium), pris/prestanda, och tillgängliga gränssnitt (det lilla antalet gränssnitt på PA-200 var ett problem). Jag var tvungen att konstant slå in siffrorna i deras huvuden, men slutligen gick de med på det. Det var i juni, och hittills i veckan har fyra olika personer oberoende sagt till mig hur glada de är att vi går från PAN till Fortinet, alla av olika skäl.
Det värsta för mig med PAN har varit den ständiga BS:n. Från påståenden som tekniskt sett inte är lögner (“Vi är de enda med App-ID!”) till direkta lögner (“FortiSandbox kan bara bearbeta 5 filtyper”), blev jag trött på PAN:s marknadsföringsteam som ständigt matade oss med information jag var tvungen att motbevisa. Vid ett tillfälle skickade de ett långt email med 35 (tror jag) anledningar till varför PAN var bättre än Fortinet. En av dem var delvis sann, resten var 100 % falska.