Varför står det SOS högst upp på min skärm, det låter mig inte skicka sms eller ringa?
Ditt telefonabonnemang är ute. Det kan vara något fel med ditt sim, eller simplatsen, eller din tjänsteleverantör, eller att ditt konto har ett problem.
“Om du ser SOS eller SOS endast
Om du ser SOS eller “SOS endast” i statusfältet, är din enhet inte ansluten till ett nätverk, men du kan fortfarande göra nödsamtal. Den här funktionen är tillgänglig i Australien, Kanada och USA.”
SOS betyder helt enkelt att din operatör inte har någon signal i ditt nuvarande område, men din telefon upptäcker och har signal från en konkurrentoperatör. Vid en nödsituation kan du ringa till nödcentralen med den andra operatören. Vi ser detta ofta i Australien på grund av att landet är stort med mycket glesbygd och skogigt land med intermittent täckning.
De borde ändra förkortningen till SOL för att exakt återspegla vad det betyder.
Jag får detta ofta. Mitt mobilnät är mycket dåligt, så jag återvänder till att “aktivera WiFi-samtal”. När jag går bort och återvänder kan jag ibland behöva stänga av och slå på detta alternativ så att telefonen kan se mitt WiFi-nätverk. Jag brukade stänga av hela telefonen tills jag upptäckte denna snabbare metod. Om det finns en bättre lösning är jag också spejare!
Under min pendling till och från jobbet finns det ett avsnitt där ingen tjänst är tillgänglig, och det får min telefon att gå i SOS. Det som är krångligt är att när du är tillbaka i ett område med täckning, hämtar telefonen den inte och förblir i SOS. För att kringgå detta, sätt i flygplansläget och slå av det igen. Detta tvingar telefonen att söka efter en signal.
Det står för “Save Our Ship”. Clary din telefon tror att du är till sjöss.
Det betyder att George Santos lyssnar på dig.
Har du nyligen betalat din mobilräkning?
Du har ingen tjänst.
Min gör detta just nu. Jag skrev om det här. Jag tror att det är andra gången det hänt mig. Jag får alltid signal här där jag är. Väldigt konstigt. Jag vaknade nyss från en vilopauser och detta är vad jag ser. Jag tror att det hände en gång tidigare, mitt i natten. Jag gjorde inget åt det då, och problemet löstes på morgonen. Första gången såg jag det mitt på dagen.