Varför skulle ett flyg vara mycket billigare på Expedia än på flygbolagets webbplats?

Det kostar 1100 dollar via Expedia och 1900 dollar på flygbolagets webbplats. Samma ekonomiklassbiljett. Vill försäkra mig om att jag inte missar någon grundläggande ekonomi-fälla som lura och byta ut.

Om du är nöjd med att boka via Expedia, gör det.

Om biljettklassernas likvärdighet är densamma i alla avseenden, så är det ett bra fynd när det gäller besparingar. Flygbolagets webbplats säljer förmodligen samma biljettklass till ett högre värde på grund av efterfrågan eller vad deras förutsägbara prissystem antyder, medan Expedia fick biljetten (löfte om en biljett kanske? inte säker på hur det fungerar) till det ursprungliga priset.

När det gäller varför människor är anti-Expedia när det gäller flyg - det beror på att om något går fel före flyget, måste du hantera Expedia och inte flygbolaget. Detta gäller för saker som enkla namnändringar (om du skriver fel namn, kan det ta evigheter via Expedia att få det rättat, om det ens går) eller om ett flygdatum ändras och det nya alternativet inte fungerar för dig. Då måste du göra ändringen av dina flygplan via Expedia och inte via flygbolaget, och att hantera ett flygbolag direkt ger oftare mer flexibilitet och bättre respons. Oftast. :stuck_out_tongue:

Jag vet inte hur responsiv Expedia är när det gäller deras rese-support. Så om du känner dig bekväm med dem, varsågod, gå vidare.

Det kan vara ett bulkbiljett (där Expedia har avtalat om att sälja ett visst antal biljetter till ett visst pris). Expedia säljer sedan vidare dessa till valfritt pris. Detta blir ett helvete om något går fel (avbokning av flyg, ändring av biljett) eller om du behöver ändra din biljett.

Om det är en rak A till B flygning utan länkar, transit eller layovers och du kan få det priset inklusive bagage, välj då det bättre priset.

Oroa dig inte, priserna har redan ändrats sedan du postade och du kommer inte att kunna få samma deal längre.

Jag bokar alltid direkt. Jag behövde ändra mitt internationella flyg 3 gånger när jag fick Covid och de var schyssta med det. Allt var online och jag behövde inte prata med någon.
Kan inte föreställa mig vilken huvudvärk jag skulle ha om jag försökte göra samma sak via tredjepartswebbplatser.

Du antyder det lite, du betalar inte Expedia för en biljett, du betalar dem för en bokning. Om något går fel är du en kund hos Expedia och hanterar dem. Det är inte samma biljett. Endast flygbolaget utfärdar en biljett.

Det är okej, jag bokar alltid via Expedia, jag fick business class för £900 genom dem när det var 1700 via Emirates.

Jag har också bokat flyg för 200-400 mindre än flygbolaget via dem många gånger.

Jag är villig att boka med företag som Expedia, men ibland visar Skyscanner vissa slumpmässiga priser från företag jag aldrig hört talas om. De kan vara okej, men jag är inte villig att riskera det.

Jag har använt Expedia flera gånger för inrikes, internationella och flera anslutningsflyg från Kanada med td-appen och har ärligt talat aldrig haft något problem. Det har funnits några överraskningsändringar i resplanen, och kundtjänsten har kunnat lösa det åt mig varje gång inom en rimlig tidsram. Jag har hört om skräckhistorier, men skulle inte tveka att fortsätta använda Expedia själv.

Det skulle inte. När du försöker boka kommer Expedia att säga att det inte längre är tillgängligt.

Försök att boka det. Troligtvis kommer det att säga “priset har ändrats” när du lämnar söksidan. Det händer mig hela tiden.

Jag bokade ett flyg via booking.com en gång. Det var ett billigare Ryanair-flyg från Stockholm till Amsterdam. Men jäklar. Jag kommer aldrig att boka från en icke-flygbolagswebbplats igen. Booking.com outsourcar sina flyg till något som heter super saver, som vidarebefordrar kundservicen till Indien. Vilket inte är ett problem. Men det var fallet här för de var helt värdelösa och också helt oförskämda när jag var artig hela tiden.

Norwegian Air, med vilket det ursprungligen var bokat, försökte vara hjälpsamma, men booking.com via supersaver och vad det nu var, var bara irriterande.

Jag ville bara lägga till ett bagage. Jag försöker betala dig pengar. Hjälp mig och ta mina pengar.

Var försiktig med rabatterade biljetter. Vi blev lurade ett par gånger de senaste åren, och det var ett rent helvete. Det är förmodligen säkert 90% av tiden, men när de ställer in ett flyg är det inte lätt att lösa det.

Aldrig. Boka. Tredjepart.

Google travel är bäst för flygbolag. Du kan se priset per dag. Det ändras mycket.

Aldrig. Understryk och fetstila.. ALDRIG boka flyg utanför ett flygbolags webbplats. Flygbolagen är tillräckligt annorlunda med sina egna bokningar - utan den inbyggda ursäkten “var god kontakta din resebyrå med dina bekymmer eftersom du inte bokade direkt hos oss.”

Jag har använt Expedia i många år för både utlands- och inrikespaketresor. Jag har aldrig någonsin haft något problem, och jag hade faktiskt en mycket bra upplevelse när jag blev transporterad till sjukhus från en mellanlandningsflygplats. Jag gjorde ett inlägg om det i första kommentaren. Jag kunde faktiskt få sju hotellnätter utöver flyget via Expedia som skulle ha kostat samma som flygbiljetten.

Gör inte Expedia. Det är ett helvete ibland. Vi förlorade en biljett till Korea värd 2200 dollar genom dem, och de sa bara att det var dåligt. Vi försökte ringa det primära flygbolaget, och de svarade inte.

Dålig, dålig erfarenhet av att boka flyg med Expedia, aldrig mer!!!