Varför skulle ett flyg vara mycket billigare på Expedia än på flygbolagets hemsida?

Det kostar 1100 dollar via Expedia och 1900 dollar på flygbolagets hemsida. Samma ekonomikbiljett. Försöker försäkra mig om att jag inte missar någon annan grundläggande ekonomi-typ som lockar och byter ut

Om du är nöjd med att boka via Expedia, gör det.

Om biljettklasserna är desamma i alla avseenden, är det bra att du har sparat pengar. Flygbolagets hemsida kanske säljer samma biljett på ett högre värde på grund av efterfrågan eller vad deras förutsägbara prissystem föreslår, medan Expedia fick samma biljett (kanske ett löfte om en biljett? inte helt säker på hur det fungerar) till det ursprungliga priset.

När det gäller varför folk är anti-Expedia när det gäller flyg - det är för att om något går fel före flyget, måste du hantera Expedia och inte flygbolaget. Detta gäller saker som enkla namnändringar (om du skriver fel i ditt namn kan det ta evigheter att få rättat via Expedia, om det nu blir gjort) eller om ett flygdatum ändras och den nya möjligheten inte passar dig. Då måste du göra ändringen av dina flygplan via Expedia och inte via flygbolaget, och att hantera ett flygbolag direkt ger oftast mer flexibilitet och bättre respons. Vanligtvis.

Jag vet inte hur responsiv Expedia är när det gäller deras rese-support. Så om du är nöjd med dem, gå för det i så fall.

Det kan vara en volymbiljett (där Expedia har avtalat om att sälja ett visst antal biljetter till ett visst pris). Expedia säljer sedan vidare dessa till önskad prisnivå. Det blir ett helvete om något går fel (avbokat flyg) eller du behöver ändra din biljett.

Om det är en rak direktflygning A till B utan mellanlandningar och du kan få det priset inklusive all baggage du behöver, gå för det bättre priset.

Oroa dig inte, priserna har redan ändrats sedan du postade och du kan inte längre få samma erbjudande.

Jag bokar alltid direkt. Jag var tvungen att ändra mitt internationella flyg 3 gånger när jag fick Covid och de var schyssta med det. Allt var online och jag behövde knappt prata med någon
Jag kan inte föreställa mig huvudvärken jag skulle fått om jag försökt göra samma sak via tredje part-webbplatser.

Du antydde det lite, du betalar inte Expedia för en biljett, du betalar dem för en bokning. Om något går fel är du en kund hos Expedia och hanterar dem. Det är inte samma biljett. Endast flygbolaget utfärdar en biljett.

Det är helt okej, jag bokar alltid via Expedia, jag fick business class för £900 genom dem när det kostade 1700 via Emirates

Jag har också bokat flyg för 200-400 mindre än flygbolaget via dem många gånger.

Jag är nöjd med att boka med företag som Expedia, men ibland dyker Skyscanner upp med några slumpmässiga priser från företag jag aldrig hört talas om. De kan vara okej, men jag vill inte riskera.

Jag har använt Expedia flera gånger för inrikes, internationella och flerkopplingsflyg från Kanada med td-appen och har ärligt talat aldrig haft problem. Det har funnits ett par överraskande ruttändringar och kundservicen har varit kunnig att lösa det varje gång inom rimlig tid. Jag har hört skräckhistorier, men skulle inte tveka att fortsätta använda Expedia själv.

Det skulle inte. När du försöker boka kommer Expedia att säga att det inte längre är tillgängligt.

Försök att boka det. Chansen är stor att det står