Varför säger folk att VPN inte är bra för gaming?

Jag spelar CSGO så jag behöver låg ping hela tiden. Jag kollade in att köpa NordVPN och rådfrågade andra gamers, till vilka de sa nej. De sa att det faktiskt skulle öka min ping.

Nu har jag använt en gratis VPN förut, men jag slutade använda den efter att servrarna stängdes ner. Jag använde den för att koppla till en server närmare mitt land, och det förbättrade min ping i CSGO från 90 till 60 ms. Jag förväntar mig att NordVPN gör samma sak, men varför säger folk att alla VPN inte fungerar?

Tack för svar. De uppskattas mycket.

En VPN kan tillföra mycket latens. Den tillför alltid latens, men den kan vara ganska extrem.

Edit: och mycket varierande latens, vilket kan vara det största problemet.

VPN används för säkerhet, inte hastighet. När du använder en, lägger du till extra hopp i din trafik.

Såvida inte ditt nätverks routing är särskilt dålig, tillägger en VPN vanligtvis bara fler/mer avlägsna platser där dina nätverksförfrågningar måste gå innan de når sin destination.

Men som du har sett kan ditt nätverks routing ibland vara dåligt, och förändringen i routing från att skicka din nätverkstrafik genom en närmare VPN kan ibland leda till bättre ping tack vare den snabbare eller mindre vägar din nätverkstrafik tar.

Det är lite av ett “det beror på/varierar”-det hela.

Vanligtvis rekommenderas inte VPNs för gaming eftersom det vanligen används för annat än privatlivsskydd, som att ansluta till en plats långt bort för att komma förbi regionala låsningar, och att skicka all din trafik genom en plats långt borta kommer definitivt att öka din ping betydligt till saker nära dig, eftersom trafiken måste gå hela vägen dit och tillbaka igen.