Hej! Jag har ett wifi-problem. Förra årets semester hade jag bra wifi på vår destination och i år är jag där igen med ett wifi-problem. Jag har bra wifi på min telefon, men på min bärbara (samma som jag tog med förra året) får jag bara wifi med VPN (landet för bosättning kunde fortfarande vara inställt förra året, men nu bara om jag har ett annat land med VPN). Har någon någon aning om vad som pågår.
PS. förlåt för den oklara förklaringen
Kolla din statiska DNS-uppgift, den är nog fel
Några VPN:er/enheter har en funktion som blockerar anslutningar utan VPN men detta måste vanligtvis aktiveras. Min VPN (proton) kallar detta Killswitch men jag vet inte om alla VPN:er kallar det så.
Vad säger du? Att du kan ansluta till wifi med din bärbara men inte kan komma åt internet om VPN inte är igång? Eller att din bärbara inte alls kan ansluta till wifi åtkomstpunkten om VPN inte är på (VPN måste ansluta till en server så jag vet att detta inte är fallet, frågar ifall det finns någon förvirring)
Din dator kan ansluta till internet, jag vet det för att om din VPN kan ansluta, har du internetåtkomst.
Jag har aktiverat kill switch-funktionen, behöver jag inte ha VPN på längre?
ja, det är det galna. Jag har tillgång till internet (säger min bärbara) men kan inte komma åt internet i sig. Det jag lade märke till är att jag kan använda Spotify. Kanske är det mina Norton-inställningar eller att jag är i ett annat land. Jag borde också ha wifi på en annan plats i det land jag är i, vilket inte fungerade.
Du kommer inte att kunna använda internet om kill switch är på medan VPN är avstängt