Varför förbjuder UF TikTok just nu?

Fick ni precis e-postmeddelandet från UF? Varför förbjuder de användning av TikTok på skolans wifi?

Min gamla gissning var att det hade att göra med exportkontroller, men det verkar som att Florida-lagstiftarna var ansvariga för det slutgiltiga beslutet. Oavsett deras tidigare ställning hade UF knappast någon påverkan i frågan om de inte var villiga att följa reglerna.

Värre är att de till och med förbjuder WeChat. En stor del av internationella studenter, särskilt kinesiska studenter, använder WeChat. Så här kommunicerar folk med familjen, skickar/mottar pengar. Vi får se hur allt detta utvecklar sig.

Regeringen föredrar att vi alla använder amerikanska sociala medieplattformar (som också utnyttjar vår data) eftersom de samarbetar med FBI och Washington och är användbara för att kontrollera narrativet.

Ben Sasse är skyldig att ställa upp på detta för att ha fått ett jobb han inte var kvalificerad för.

Snittet för politiker över 50 år har ingen aning om vad TikTok ens är utom för en bollaps som vi alla kan skada våra ögon på om vi inte har ansvarsfull övervakning.

Finns det någon annan som har mobil där Eduroam aldrig fungerar eller är det bara jag? Jag använder ärligt talat mobilnätet ändå och använder inte UF:s wifi på enheten som skulle ha TikTok.

Mycket bakomliggande motiv från personer högre upp än UF och helt generellt rasism.

Jag menar, finns det skäl i e-posten, eller? Rättfärdigar de inte detta?

tl;dr: PRC är en fiende till USA, så vi vill inte att de ska få tillgång via ‘privata företag’ (red: till) våra saker.

De försöker redan ständigt att hacka oss, inklusive universitet (se COVID osv), och jag är säker på att vi också försöker hacka dem. Vi vill ha varandras data. Vi spionerar på varandra. Vi kommer att stå på motsatta sidor i nästa stora krig, och alla högt upp i DOD tror att det är på väg. Att ge dem tillgång till våra resurser är inte bra för oss, så regeringen tar initiativ.

Jag har precis lärt mig att teoretiskt kan TikTok på din telefon, när den är ansluten till ett wifi-nätverk, få tillgång till andra enheter på nätverket och se filerna. Det finns tydligen brandväggar och så, men de kan alltid hackas. Tack lillebror för att du informerade mig.

Det är ju självklart på grund av alla minderåriga tjejer som dansar provocerande.

Titta på nyheterna eller läs det online. Det händer över hela USA. Du kan fortfarande använda TikTok, bara inte via UF:s WiFi. Så om du bor på campus kommer din roaming att öka kraftigt.

Styrgruppen för allmänna skolor i Florida (andra skolor måste göra samma). Anledningen är att en av ägarna till TikTok är ett kinesiskt företag.

TikToks användaravtal ger utvecklaren många privilegier. Florida är också ett centrum för immateriell egendom, vilket är ett utmärkt mål för utländska regeringar att gå efter.

Jag förstår inte det första påståendet. Att tillåta TikTok hindrar inte den federala regeringen från att spionera på amerikanska medborgare. Jag skulle gärna se att en sårbarhet tas bort för vår säkerhet - folk förstår inte hur illa Tencent är. Det är mycket vettigare för ett amerikanskt forskningsuniversitet att blockera dem från sina interna nätverk.

Jag förstår inte heller varför du nämnde Sasse i slutet. Han hade inget att säga i detta. Det var från styrgruppen, vilket innebär att alla offentliga universitet gör samma.

Hej! De amerikanska politiska lobbyorganisationerna som ägs och finansieras av de amerikanska oligarkerna betalar bra pengar för civila sociala mediedata.

Hur annars ska de kunna gerrymandera och använda skrämselpropaganda för varje psykologisk segmentering?

De måste se till att vi röstar på de politiker de stödjer, såklart!

TikTok förhindrar deras övergripande effektivitet, och det är så orättvist mot dem!

Skönt att de kan använda sin samling av politiker för att författa och driva igenom lagar som blockerar dessa appar.

För personligen, om jag inte får serietidningar och propaganda, skulle jag inte veta vad jag skulle göra med mig själv!

(*disclaimer - detta inlägg är såklart fascistisk satir)

Jag är bara nyfiken att lära mig mer och hoppas att någon kan förklara i detalj. Jag är ganska teknologiskt okunnig och undrade om det är säkrare att använda TikTok på mobil istället för skolans wifi när det gäller immateriell egendom. Jag undrade också varför de förbjudit antivirusprogrammet Kaspersky och WeChat.

Jag är helt för sträng reglering av TikTok när det gäller datainsamling, men att rikta in sig på dem ignorerar det större problemet att amerikanska företag bedriver samma sak genom att sälja data till krigiska nationer. Till exempel Meta och deras dokumenterade fall av att sälja användardata till företag kopplade till Kreml och CCP. Ärligt talat önskar jag att kongressen skulle gå efter Facebook och Instagram med samma iver som de gör mot TikTok.

Tack för ditt svar. Förbudet mot UF-enheter är begripligt för mig, men jag undrar om det är säkrare att använda TikTok på mobil jämfört med skolans wifi. Jag är superokunnig om teknik, finns det något sätt att TikTok på någons telefon, som är ansluten till skolans wifi, kan få tillgång till UF:s immateriella egendom?

USA försöker inte alltid hacka Kina. Jag tvivlar på att de någonsin utför cyberkrig mot Kina. Det är en vanlig relation nu att vi låter mycket av världen titta in i vår privata information utan att göra något tillbaka. Den amerikanska federala regeringen är mer benägen att spionera på sina egna medborgare än på andra nationer.

Teoretiskt, om du har Outlook (det UF använder för e-post) på din telefon och din telefon är ansluten till ett wifi-nätverk, kan Outlook få tillgång till andra enheter på nätverket och se filerna.

Det är inte bara TikTok, regeringen använder TikTok som en syndabock för att få större kontroll över amerikaner och den information vi får tillgång till.