Vänlig varning: Du är INTE anonym!

Innan jag börjar, kommer jag att inkludera några länkar nedan. Du behöver inte klicka på dem för att förstå exemplet jag kommer att göra, men om du gör det finns det inget att oroa sig för, de är Wikipedia-inlägg. Jag är mycket noga med att inte bryta /r/eve regler och Eve’s EULA, och jag är säker på att en moderator kommer att ta bort vad som helst som bryter mot reglerna.

En senare redigering, något jag borde ha lagt till när jag skapade inlägget
Jag har spelat Eve i nästan 13 år och jag älskar det fortfarande. Jag har träffat några underbara människor där, och människor jag nu kallar riktiga vänner inklusive personer jag har träffat och andra jag bara pratar med på andra plattformar eftersom de inte spelar längre, men vi pratar fortfarande. Jag fortsätter att skapa rumskompisar i rymden och ibland blir de vänner utanför spelet. Eve är full av underbara människor. Vissa av dessa personer är jätteintressanta i verkligheten, men kommer att spela en karaktär i Eve som lurar din sista isk och poddar dig hem när som helst. De flesta av människorna spelar spelet, och när de loggar ut, lämnas karaktären i spelet. Men, som i varje community, finns det ouppfostrade personer och vissa bryr sig inte om att skilja på spelet och deras personliga liv.
Jag vill verkligen inte avskräcka folk från att spela Eve. Det är en fantastisk upplevelse och jag rekommenderar starkt att folk provar det och håller på ett tag, det kan ta lite tid att vänja sig vid, även om jag tror att CCP gör det enklare nuförtiden. Det är det enda spelet jag har spelat konsekvent under en så lång period.
Slut på senare redigering

För nyligen pratade jag med en person från Eve på en tredjepartschattjänst och vi började diskutera anonymitet i spelet. Han har spelat i åratal och var mycket stolt över att berätta att endast 2 personer i spelet kände till hans riktiga förnamn och inget annat om honom. Jag tillbringade bokstavligen 5 minuter och kunde berätta för honom hans fulla namn, plats och andra grundläggande saker. Om jag hade lagt mer tid skulle jag kunna ha fått reda på mycket mer om honom. Jag hade noll intresse av att göra det, så jag berättade vad jag hittade och hur han kan förbättra saker för att göra det svårare för folk att få information om honom.

Igår läste jag igenom /r/eve, som många andra, och jag märkte att folk registrerade nya Reddit-konton för att posta saker och jag antar att detta är för att de inte vill kopplas till sina in-game karaktärer. Tja, du slösar förmodligen bort din tid.

Jag kommer att använda ett mycket enkelt exempel här som skulle ta väldigt lite tid för någon att genomföra, och bara lite kunskap. Detta är en metod som kan lura många personer, inklusive mig själv (förmodligen).

När du går med i en allians i spelet, får du förmodligen en lista med verktyg du måste registrera dig för. Kanske Discord, TeamSpeak, Jabber eller någon sorts verktyg för att autentisera dina karaktärer. Varje ett av dessa verktyg kommer att logga mer information om dig än du förmodligen vet. Så låt oss börja med en IP-adress. Alla dessa verktyg (kanske inte Discord) gör att de som hanterar tjänsten kan se din IP-adress. När du registrerar dig eller loggar in, ibland när du interagerar med verktyget utan att ens vara medveten om det, sparas din IP-adress någonstans och det tar bara grundläggande kunskap för någon att koppla den IP-adressen till ditt kontonamn.

Nu kommer du till Reddit. Du har ett helt annat användarnamn utan någon koppling till din in-game karaktär. Du ser ett inlägg med titeln “CCP och Mittens hade precis ett möte, och jag spelade in det”. Du klickar på det och ser en länk till det du tror är Soundcloud-inspelningen och klickar på den. Länken tar dig till Rick Astley som sjunger

Tack för detta, John.

De flesta människor är förmodligen så att “nej staten kan inte ha mina data och får inte spåra mig” men sedan fortsätter de att täcka hela sitt liv, sina familjers liv och när de bajsar på Facebook och Instagram, så det är den nivå av idioti du har att hantera för det mesta. I dag och samtiden är ditt digitala fotavtryck enormt eftersom vi förlitar oss på att allting är online.