I fredags sålde Black Myth Wukong (BMW) redan 10 miljoner kopior. Det är ett nytt rekord inom spelområdet, särskilt eftersom BMW är gjort av en kinesisk spelutvecklare. Men det betyder mer än bara ett försäljningsrekord, det förändrar även den kinesiska spelutvecklingsscenen. Det finns flera aspekter att förklara varför det verkligen förändrar spelmarknaden i Kina, här är några av mina åsikter om framtiden för kinesisk spelutveckling:
För det första, förändrar BMW den kinesiska censuren. Innan BMW släpptes, kunde den kinesiska kultur- och sändningsavdelningen inte tillåta spel med olagliga element, exempelvis blodfärg som inte är röd, blödningseffekter, eller att ord som “döda”, “huvudskott”, “blod” inte fick användas i spelet, och måste ersättas med andra ord. Till exempel använder de flesta spel “defeated” istället för “kill”. Men i BMW, ändrades ingenting i den kinesiska versionen av spelet, ett bra exempel är blodpölen från Tiger Vanguard. Det enda som ändrades var beskrivningen av “alkohol”, där den kinesiska versionen ändrade “alkohol” till “honungsmelon”. Detta är acceptabelt eftersom “honungsmelon” på kinesiska är 甘露, vilket är mer poetiskt. Den censuren betyder att om ett spel är gjort med stil och hjälper till att främja kinesisk kultur, så ändras inga element i spelet. Vissa BMW-spelare kanske inte vet att den kinesiska officiella medier och regeringen ger gratis reklam för Game Science, vilket verkligen hjälper de som inte spelar spelet att få kännedom om det.
För det andra, ger detta ett stort självförtroende till några spelutvecklare och investerare. I Kina är återbetalningstiden ofta inom 18 månader eller mindre, så de flesta spel innan BMW var “Pay to win” eller “kopierar och klistrar in”-spel. Många kinesiska investerare accepterar inte långa återbetalningstider, men BMW kan förändra deras investeringsidéer inom nöjesbranschen. Resan till den censurrevolution jag nämnde ovan hjälper också utvecklare och investerare.
För det tredje, förändrar BMW verkligen speltemat i Kina. Innan BMW släpptes, ville ingen av de kinesiska spelutvecklarna visa att deras spel var tillverkade av kinesiska utvecklare, exempelvis Genshin Impact, där spelstilen är japansk. Framgången för BMW gör att folk nu tror att spel baserade på kinesisk kultur kan hjälpa folk att lära sig mer om kinesisk kultur, vilket var dolt bakom en osynlig vägg. Spel är det bästa sättet att lära sig om olika kulturhistorier. Precis som kineser spelar God of War, Hogwarts Legacy, etc., hjälper dessa spel kinesiska att förstå mer om nordisk mytologi och västerländsk litteratur.
Anledningen till att jag skrev detta inlägg är för att jag verkligen hoppas att fler spelare lär sig mer om den riktiga kinesiska kulturen och den nuvarande situationen för kinesiska spelutvecklare. Jag är kines och bodde i USA i fem år för att studera utomlands, och självklart har jag spelat många amerikanska spel som GTA, Call of Duty etc. GTA gav mig min första intryck av amerikanska städer, det fick mig att lära mig i USA, och jag hoppas att en dag finns det ett spel som kan hjälpa alla från olika kulturer att lära sig mer om kinesisk kultur. Jag hoppas verkligen att alla kan njuta av att spela spelet och diskutera utan bias och diskriminering. Även om vår kultur inte är densamma, finns det fortfarande spel som kan förena alla spelare av detta spelet.