På fredag sålde Black Myth Wukong (BMW) redan 10 miljoner kopior. Det är nytt rekord inom spelbranschen, särskilt eftersom BMW tillverkades av en kinesisk speldesigner. Men det betyder mer än bara en försäljningsrekord, det förändrar också den kinesiska spelutvecklingen, det finns flera aspekter att förklara varför detta verkligen förändrar spelmarknaden i Kina. Här är några av mina åsikter om framtiden för kinesisk spelutveckling:
För det första, BMW förändrar censuren i Kina. Innan BMW lanserades, kunde det kinesiska kultur- och sändningsdepartementet inte tillåta spel med elementen som bryter mot reglerna, vilket visar sig på skärmen, som att blodets färg inte får vara röd eller att blödningseffekter inte är tillåtna, eller att ord som “döda”, “höghatt”, “blod” inte får förekomma i spelet, så att man måste använda andra ord istället. Till exempel använder de flesta spel “nederlag” istället för “döda”. Men i BMW ändras inte några element i den kinesiska versionen, ett bra exempel är blodpöl från Tiger Vanguard. Den enda skillnaden är beskrivningen av “alkohol”, där den kinesiska versionen byter ut " alkohol" mot “honungsmelon”. Det är acceptabelt eftersom “honungsmelon” på kinesiska är 甘露, vilket är mer poetiskt. Den censuren innebär att om ett spel är välgjort och hjälper till att sprida kinesisk kultur, kommer censursystemet inte att ändra något i spelet. Vissa spelare av BMW kanske inte vet att den kinesiska officiella media och regeringen ger gratis reklam åt Game Science, vilket verkligen hjälper folk att känna till detta spel även om de inte spelar det.
För det andra, det ger ett enormt självförtroende till vissa spelutvecklare och investerare. I Kina är investeringsåterbetalningstiden vanligtvis inom 18 månader eller mindre, så de flesta spel innan BMW var “betal för att vinna” eller “kopiera och klistra in”-spel. De flesta kinesiska investerare accepterar inte långa återbetalningstider, men BMW kan förändra synen på investeringar inom underhållningsområdet. Även den nämnda spelcensuren hjälper utvecklare och investerare.
För det tredje, BMW förändrar verkligen spelens tema i Kina. Innan BMW lanserades, ville ingen kinesisk spelutvecklare berätta för spelarna att deras spel är gjort av kinesiska utvecklare, det stora exemplet är Genshin, som är helt Japan-attraherat. Framgången för BMW gör att folk tror att spel baserade på kinesisk kultur kan hjälpa folk att lära sig mer om kinesisk kultur, vilket tidigare var dolt bakom en osynlig vägg. Spel är det bästa sättet att lära människor om olika kulturberättelser. Kineser spelar nu God of War, Hogwarts Legacy osv. Dessa spel hjälper kineser att lära sig mer om nordisk mytologi och västerländsk litteratur.
Anledningen till att jag skrev den här posten är för att jag verkligen hoppas att fler spelare lär känna den riktiga kinesiska kulturen och den nuvarande situationen för kinesiska speldesigners. Jag är en kines som bott i USA i fem år för att studera utomlands, och jag har spelat många amerikanska spel som GTA, Call of Duty osv. GTA gav mig min första bild av amerikanska städer, vilket fick mig att vilja studera i USA. Jag hoppas att en dag kan ett spel hjälpa människor från olika kulturer att lära sig mer om kinesisk kultur. Jag hoppas att alla kan njuta av spelet och diskutera utan fördomar och diskriminering. Även om vår kultur inte är densamma, finns det några spel som kan förena spelare från alla kulturer.