Vad behöver jag för att skapa ett snabbare hemvännätverk VPN? Jag använder PiVPN Wireguard

Jag har Wireguard som körs på min Pi3, installerad med den här guiden Installation - docs.pivpn.io

Pi3 är ansluten till en gigabit-ethernetuppkoppling (även om jag tror att Pi3 bara stöder upp till 100 Mbit)

Jag har bara testat VPN:en med min telefons LTE-data plan, som inte är superhög, men kan lätt streama Netflix och Spotify utan bufferingavbrott. Men när jag försöker streama hemmastreamad musik eller videor via Pi3 Wireguard VPN tar musiken ca 10 sek att buffra och spelas sedan smidigt, medan videor med medelhög till hög bitrate buffrar hela tiden. Utanför streaming, är det också ganska långsamt att bläddra i mina filer på hemnätverket via VPN, där navigering mellan mappar tar några sekunder per hopp (jag använder en SCP-androidklient för att ansluta till min filserver - en separat enhet från Pi3). När jag gör dessa streaming- och bläddringsaktiviteter utan VPN och använder mitt WiFi hemma, har min Android-klient inga problem alls.

Så hur gör jag VPN snabbare? Är det helt enkelt att jag behöver bättre hårdvara än Pi3 (t.ex. en VPN-server med gigabit-ethernet) eller finns det andra saker jag bör ta hänsyn till?

Pi4, med en tplink ue300 gigabit-adapter för wan-sidan. Använd inbyggd för lan-sidan

https://www.reddit.com/r/WireGuard/comments/eeafds/wireguard_throughput_on_raspberry_pi_4/

Att kunna spela Netflix och Spotify i sig säger inte så mycket, till exempel om uppspelningen anpassar sig efter den tillgängliga bandbredden.

För testing på min Android-telefon använder jag “ping-verktyg”. Den har ett inbyggt SpeedTest-alternativ. Du kan också använda SpeedTest-appen eller liknande internethastighetstestverktyg.

I mitt fall körs pivpn wireguard på Pi3, ansluten till min router via fysisk nätverkskabel, WiFi är inaktiverat.

Förutom min egen VPN wireguard-server, har jag också testat med min betalade VPN-leverantör.

Med detta i åtanke visar Speedtest på min telefon:

• datakopplingshastighet 22-32 Mbps nedladdning (WiFi inaktiverat på telefonen)

• datakopplingshastighet 15-18 Mbps nedladdning via wireguard VPN hemma (WiFi inaktiverat på telefonen)

• WiFi-hastighet 50 Mbps nedladdning (min faktiska internethastighet 6 MBps)

• WiFi-hastighet 48 Mbps nedladdning via min betalda VPN-leverantör (nästan min faktiska internethastighet 6 MBps)

• datakopplingshastighet 7-20 Mbps nedladdning via betald VPN-leverantör (WiFi inaktiverat på telefonen). Det är den mest instabila kopplingen, hastigheten varierar mycket…

Så med datakoppling är VPN-anslutningen hemma definitivt långsammare, efter att ha gjort dussintals tester.

Jag undrar vad du eller andra uppnår i olika testscenarier?

Ansluten till PiVPN-Wireguard får jag 60 Mbit ner och 39 Mbit upp på en Samsung S20, 4G/LTE med under genomsnittlig koppling (mitten av en betongbyggnad), medan jag är ansluten via Wireguard till min hemmaserver (i3-9100, Ubuntu Budgie, Samsung 981a SSD, 32 GB ECC-minne).

Ditt problem är inte relaterat till Wireguard. Det är inte ett stort flaskhalsproblem.

Med den hastighet jag har kan jag i princip streama en rå UHD Blu-ray och mer därtill. Absolut inget behov av gigabit LAN i detta fall.

En RPi3 kan för övrigt inte göra 100 Mbit, Ethernet-porten är ansluten via USB internt och är mycket begränsad.

Rätt så, det är bara ett hårdvaruproblem? Istället för Pi4, om jag har en gammal PC (andra generationens i3-CPU, 4GB RAM) som har en gigabit-nätverksadapter, kan jag installera PiVPN på den och få bättre prestanda?

Förlåt min naiveitet, men ett 100 MBit-adapter är ~12,5 MByte/sec, stämmer det? Varför kan inte Pi3 leverera den hastigheten? Mina musikfiler är mellan 2 MByte och 10 MByte, så små musikfiler borde väl streamas sömlöst på Pi3 men gör det inte. Vad missar jag?

Istället för en adapter, skaffa en Pi4b. Den har redan en Gbit Ethernet-port. + 2x 5Gbit USB 3-portar. Ännu mer bandbredd är tekniskt möjligt.
Red
https://imgur.com/a/lrkgPTQ/

Här är mina resultat med 4b. Långsammare är med Wireguard. Inte så bra.

Red 2: hastighetstest på PI:n själv
68P1zJg