Under de senaste veckorna har jag märkt att nästan alla stora tjänster och webbplatser (inklusive Google.com) kräver captcha-kontroller när jag ansluter med ProtonVPN. Och dessa kontroller är enorma – som 5-10 bild-CAPTCHA-pussel varje session, vilket blir extremt frustrerande. Har någon annan märkt detta?
Tack för all feedback i den här tråden. Vi vidarebefordrar de IP-områden som nämns hit till vårt team för vidare utredning och för framtida förbättringar.
Google gillar inte datacenter och delade IP-adresser
Det är ganska vanligt, ju mer integritet ett VPN ger dig, desto oftare kommer du att stöta på captcha. Fler och fler webbplatser blockerar VPNs (inte bara Proton) eller kräver captcha-kontroller.
Tyvärr måste du hantera detta när du använder VPN.
Ja, jag har huvudvärk av detta. Att ansluta till utländska servrar eller använda Secure Core kan lösa detta problem.
Hej! Skulle du kunna berätta vilka Proton VPN-servrar du upplevde detta med, så kan vi dokumentera ditt rapport?
I sådana fall brukar det hjälpa att byta till en annan server längre ner i listan (t.ex. CH#13 → CH#45), prova en annan webbläsare, eller kanske använda en anpassad offentlig DNS för att se om det gör skillnad.
Vissa sökmotorer bryr sig inte alls. DuckDuckGo irriterar dig inte med detta.
Under de senaste veckorna? Jag har hanterat detta problem mycket längre än så. Jag får captcha mer än ett dussin gånger om dagen när jag använder Google. Och jag hatar att säga det, men Google är fortfarande den bästa sökmotorn. Tyvärr. Så jag tänker inte byta ut den. Det är en av anledningarna till att jag har ett VPN från början. Men Google och Proton fungerar inte bra tillsammans.
Förutom Google kan jag ofta inte ens besöka andra webbplatser på grund av misstänkt beteende på min delade IP.
som blir extremt frustrerande
Jag vet. Det är ännu mer än extremt frustrerande. Det förstör internet fullständigt. Det finns en lösning på detta problem… Det kallas DEDICATED IP. Alla dessa problem försvinner med en dedikerad IP. Men Proton erbjuder inte detta till enskilda användare, till skillnad från andra VPN-tjänster.
För alla som rättmätigt klagar på Google-specifik ökning av captcha, rekommenderar jag att gå bort från Google/DDG/Brave/etc.
Det är dags att betala för kvalitetsökning och sluta vara produkten.
Jag bytte till Kagi förra sommaren, som ett exempel.
Min erfarenhet har varit samma eller bättre resultat, anpassade till mina behov, inga annonser, ingen spårning, privat – deras enda syfte är att visa att deras prenumeration är värd det genom att ge dig de svar du vill ha. Meningsfulla uppdateringar hela tiden och mycket engagerade i gemenskapen. Utöver kartor har jag inte varit tillbaka till Google.
Allt du vill ha från Proton, i princip, bara för sökning.
Förresten, Google Maps laddas inte ens under US-CA#391 (och de flesta andra CA-servrar). https://imgur.com/a/0anx7oK
Förutsatt att du får en dedikerad IP. Dedikerad IP = inget mer CAPTCHA.
Om du använder en VPN-tjänst för att skydda din personals integritet kan delade IP-adresser göra det svårt att använda nätjänster som banker, AWS och Github eftersom de ständigt får captcha eller andra verifieringsmetoder.
Detta beror på att delade IP-adresser kan missbrukas av andra kunder. Dedikerade IPs löser detta problem, eftersom din IP inte är delad med någon annan.