Vad är fördelarna med att använda Synology VPN-server jämfört med att bara använda DS Files för att komma åt filer?

Förlåt min nybörjargaranti, om Synology VPN kan “möjliggöra för DSM-användare att fjärransluta säkert till resurser som delas inom Synology NAS:ns lokala nätverk”, hur skiljer det sig från DS Files? VPN-servern ger väl inte tillgång till mina appar som Sabnzbd eller Radaar, utan bara filer, eller hur? Var snälla och meddela mig om jag missar något. Tack på förhand.

De är två olika användningsområden.

Om du tänker på ditt hemnätverk som ett slott med en mur runt omkring, skulle en VPN vara som att gräva en tunnel utanför fästningen till huvudslottets område med beväpnade vakter invändigt för att säkerställa att alla som går igenom tunneln är autentiserade och tillåtna att komma in.

DS File skulle vara som porten där vem som helst får gå över, men det finns beväpnade vakter för att autentisera folk som kommer och går. Om porten är öppen är vakterna sårbara för attacker och att folk smyger förbi dem.

Eftersom DS File skulle vara öppen för internet, är det också sårbart för attacker. En VPN låter dig agera som om du redan är inne i slottet (nätverket), så det bästa är att använda en VPN för att ansluta till insidan, och sedan använda DS File med din lokala NAS-IP-adress för att använda appen utan att porten är öppen för världen.

Säkerhet (separation av säkerhet och applikationer) och hastighet.

Den här metaforen påminner mig om Netflix-serien Vikings.

Tack cssgtr, det var en fantastisk metafor!
Skulle jag kunna använda mina appar inom LAN, som SABnzbd eller Radaar, via VPN?

Hej ssps. Jag har tvekat att installera det. Vet du om det liknar Windows Remote Desktop?

Kan jag logga in från ett externt område via VPN till Synology, … och effektivt se ett GUI av mitt Synology-skrivbordsmiljö, ikoner och få tillgång till mina appar? Eller är det strikt via kommandorad?

Jag är inte säker eftersom jag inte använder dem själv, men teoretiskt sett, om du ansluter till dem via en publik IP-adress, borde du kunna ansluta via den privata också.

Du kan använda Viscosity på macOS och Windows som en VPN-klient. VPN ansluter dig till ditt hemnätverk. Därefter kan du använda LAN-resurser, inklusive Synology-GUI som om du var i LAN.

Relevant läsning:

Tack cssgtr. Jag borde ha varit mer eloquent i min fråga: Är det mer som en fjärrskrivbordsupplevelse eller mer som en katalog-GUI? Jag antar att jag måste ta reda på det. Tack.

Tack så mycket ssps!!!

En VPN får dig att känna som om din PC/telefon är ansluten till ditt hem-Wi-Fi. Du kan ansluta till din NAS (via dess IP-adress) såväl som till andra nätverksenheter.