Vad är flaskhalsproblemet för att sänka kostnaderna för MysteriumVPN?

Jag är ett stort fan av Mysterium-projektet som helhet och erkänner det enorma värde det tillför jämfört med ett traditionellt VPN. Detta sagt, måste priset sänkas lite innan det kan bli massadoption.

CyberGhost erbjuder obegränsad data för så lite som 3,95 USD i månaden. Visserligen ingår ett ettårsavtal, vilket självklart inte gäller för MysteriumVPN. Men jag tror att för att MysteriumVPN, bland andra Dapps, ska ta fart, kan de inte bara vara lika bra eller nästan lika bra som sina web2-konkurrenter. De måste vara mycket överlägsna till ett mer rimligt pris.

Vad är huvudproblemet?

• Gasavgifter?

• Att locka noder med högre värdincentiv?

• Något helt annat?

Tankar om tjänstens nuvarande tillstånd och dess framtid?

Prisstrukturen bestäms av utvecklarna, och de kan ändra den när som helst. Det finns en formel de använder som inkluderar ett grundpris och en multiplicativ efterfrågefunktion. Det de kommit fram till är förmodligen ett bra första försök, men det är tydligt för mig att de måste justera prismodellen. Utvecklarna borde verkligen kontakta gemenskapen för att fastställa vilken modell som är mest lämplig, och det är olyckligt att de inte är mer transparenta om detta.

För det första, som du nämner, om du laddar ner mycket kan Mysterium VPN bli dyrare än ett kommersiellt VPN, som oftast har obegränsad nedladdning.

För det andra, som någon som inte laddar ner mycket och bara använder VPN för integritet, anser jag att Mysterium är för billigt. Detta avskräcker folk från att köra pålitliga noder med 100 % drifttid.

Jag har ingen lösning, men jag tycker att utvecklarna behöver skapa en modell som har följande egenskaper:

• Om du använder Mysterium 24 timmar per dag med låga nedladdningshastigheter, bör du förmodligen förvänta dig att betala 5-10 USD per månad för en pålitlig anslutning. Detta är mer än 6 gånger billigare än ett kommersiellt VPN.

• Om du tittar på många filmer online och laddar ner några filmer per vecka, bör du förvänta dig att betala högst omkring 25 USD per månad för en kvalitetsanslutning, vilket är mer än halva priset för ett kommersiellt VPN.

• Avgifterna bör vara avsevärt högre för bostadsnoder, eftersom dessa personer har en väsentlig risk att bli fängslade av sin regering eller till och med bli avstängda från sin ISP. Vi ser på forumen att boendenodsspelare förlorar intresset för Mysterium eftersom kostnad/risk-förhållandet är för lågt.

• Dåliga noder (begränsad drifttid eller nedladdningshastigheter) bör vara avsevärt billigare än kvalitetsnoder.

Jag inbjuder de officiella utvecklarna att svara.

Det är som att försöka jämföra äpplen med apelsiner.
Ger CyberGhost dig en bostads-IP-adress? Är det decentraliserat? Är det omöjligt för CyberGhost att logga dina data?

Jag skulle vara mycket nyfiken på att se bandbredd, drifttid och bostads-IP för att bli mer belönad.
Det skulle kunna vara roligt med bostad+nätverk med hög bandbredd+ låg ping här, 2 Gbps ned, 600 Mbps upp, 5 ms med huvudstaden, myst körs i en LXC-container i ett högtillgängligt proxmox-kluster.

Tack för din värdefulla feedback, jag har delat den med teamet.

Som jag sa, det räcker inte att vara lite bättre…

Mysterium körs på Polygon-nätverket.