Vad är flaskhalsproblemet för att sänka kostnaden för MysteriumVPN?

Jag är ett stort fan av Mysterium-projektet som helhet och inser det enorma värde det tillför jämfört med en traditionell VPN. Att priset behöver sänkas lite innan det kan få massadoption.

CyberGhost erbjuder obegränsad data för så lite som 3,95 dollar i månaden. Ackumulerat detta innebär ett 1-årsavtal vilket självklart inte MysteriumVPN har. Jag tror dock att för att MysteriumVPN, tillsammans med andra Dapps, ska ta fart, kan de inte bara vara så bra eller Nästan så bra som deras web2-konkurrenter. De måste vara mycket överlägsna för ett mer rimligt pris.

Vilket är det stora problemet?

• Gasavgifter?

• Att attrahera noder med högre hostingincitament?

• Något helt annat??

Tankar om tillståndet för denna tjänst samt dess framtid???

Prissättningen bestäms av utvecklarna, och de kan ändra den när som helst. Det finns en formel de använder som inkluderar ett grundpris och en multiplicativ efterfrågefunktion. Det de kommit fram till är förmodligen ett gott första försök, men det är tydligt för mig att modellen behöver justeras. Utvecklarna måste verkligen kontakta gemenskapen för att bestämma vilken modell som är mest lämplig, och det är olyckligt att de inte är mer transparenta om detta.

För det första, som du nämner, om du laddar ner mycket kan Mysterium VPN bli dyrare än en kommersiell VPN, som vanligtvis har obegränsad nedladdning.

För det andra, som någon som inte laddar ner mycket och bara använder VPN för integritet, tycker jag att Mysterium är för billigt. Detta avskräcker folk från att driva pålitliga noder med 100% drifttid.

Jag har ingen lösning, men jag tror att utvecklarna behöver utveckla en modell med följande egenskaper:

• Om du använder Mysterium 24h per dag med låga nedladdningshastigheter bör du sannolikt förvänta dig att betala 5-10 USD per månad för en tillförlitlig anslutning. Detta är mer än 6 gånger billigare än en kommersiell VPN.
  • Om du tittar på många filmer online och laddar ner några filmer per vecka, bör du inte betala mer än cirka 25 USD per månad för en kvalitetsanslutning, vilket är mer än halva den aktuella priset för en kommersiell VPN.
  • Avgifterna bör vara avsevärt högre för bostadsnoder, eftersom dessa personer löper stor risk att bötfällas av sin regering eller till och med bli avstängda av sin ISP. Vi ser i forumen att personer som driver bostadsnoder förlorar intresset för Mysterium eftersom kostnads-/riskförhållandet är för lågt.
  • Dåliga noder (begränsad drifttid eller nedladdningshastigheter) bör vara avsevärt billigare än kvalitetsnoder.

Jag inbjuder de officiella utvecklarna att svara.

Det är som att försöka jämföra äpplen med apelsiner.
Ger CyberGhost dig en bostads-IP-adress? Är det decentraliserat? Är det omöjligt för CyberGhost att logga dina data?

Jag skulle vara mycket nyfiken på att se bandbredd, drifttid och bostads-IP för att belöna mer.
Det skulle kunna vara roligt med bostads+hög bandbredd+låg ping här, 2 gbps ner, 600 mbps upp, 5 ms till huvudstaden, myst som körs i en LXC-behållare i ett hög tillgänglighet Proxmox-kluster.

Tack för din värdefulla feedback, jag har delat den med teamet.

Som jag sa, det räcker inte att vara lite bättre…