Vad är detta i min dotters hår?

Min 4-åriga dotter har detta i håret. Någon sa att det kanske är något som kallas vit piedra.
Jag undrar om någon av er har haft att göra med detta och hur ni löste det.

Det där är en liten, vitaktig fläck av något som ingen på Reddit kan identifiera utifrån fotot med rimlig noggrannhet eller till någon grad av säkerhet. Kan vara huvudlöss. Kan vara ett risbig. Kan vara mjäll. Kan vara en liten bit av ludd…

Ja, kanske, men det kan också vara ägg av lus, tveka inte att kolla för båda!

Torr hud? damm? smuts? hon är fyra. hon rullar runt på golvet hela dagarna lol. stör det henne? eller rör det sig? om inget av det stämmer, är det förmodligen ingenting.

Kanske gå till en läkare istället för att posta en suddig bild? Det kan vara lus, kan vara flisor av lekplatsens trächips, kan vara bitar av chips från vad som helst.

Du sa att du borstade hennes hår, hur såg det ut när du gjorde det? Är huvudet inte klåande så är detta det enda tillfälle du har sett detta?

Det där ser ut som crystal meth för mig.

Lus är MYCKET mer troligt än vit piedra imo. Även om du är säker på det, finns det inget att förlora på att skaffa en flaska nix (du kan använda din FSA eller HSA) den kommer med en nitkam, och en flaska schampo du kan använda om det behövs. Värsta fallet har du båda till nästa gång.

Hennes barnläkare kan säga exakt vad det är, och skriva ut rätt behandling (antingen svampdödande eller lus-schampo).

Mitt huvud kliar av det här inlägget.

Det är lusägg, precis som jag gått igenom med mina NHS-råd är väldigt bra.

Skicka en bättre bild. Jag har precis blivit utsatt för en lusangst. Läkaren skrattade… hårt. Med vintern på väg in blir skalpen torr om du inte använder balsam, och du får små vita prickar.

Ser ut som röda cirklar.

Jag är ingen expert, men ett par cykler med medicinskt schampo borde få bort de röda cirklarna.

Härrör det sig till håret, eller är det lös? Om det fastnar, förmodligen lusägg. Om inte, vet jag inte.

Jag vet inte. Se om du kan få ett suddigare foto från längre bort.

Det ser ut som Piedra. Den fungal infektionen. Inte den mytiska flerhövdade ormen av pastar.

Om det lätt går att ta bort är det inte en nit. Nits fäster ganska bra på håret.

Det är röda cirklar.

Har du försökt att ta bort det och titta närmare?

Jag är barnsjuksköterska och min dotter har just nu lus. Inte medicinskt råd. Omöjligt att avgöra från den här bilden, men om jag skulle gissa, ser det inte ut som nit. Nits är små, vita men också lite genomskinliga, och de borstar inte ut lätt. De fastnar på ett enskilt hårstrå.