Vad är det med alla CAPTCHA när man ansluter till webbplatser via ProtonVPN?

Under de senaste veckorna har jag lagt märke till att nästan alla större tjänster och webbplatser (inklusive Google.com) kräver captcha-kontroller varje gång jag ansluter med ProtonVPN. Dessa kontroller är väldigt omfattande — typ 5-10 bild-CAPTCHAs för varje session, vilket blir mycket frustrerande. Har någon annan lagt märke till detta?

Tack för all feedback i den här tråden. Vi vidarebefordrar de nämnda serverintervallen till vårt team för vidare undersökning och framtida förbättring.

Google gillar inte datacenter och delade IP-adresser

Det är ganska vanligt, ju mer integritet ett VPN ger dig, desto oftare kommer du att stöta på captchas. Fler och fler webbplatser blockerar VPNs (inte bara Proton) eller kräver att du genomgår captcha-kontroller.

Tyvärr får du leva med detta när du använder VPNs.

Ja, jag har detta huvudvärk. Att ansluta till utländska servrar eller använda Secure Core kan lösa detta problem.

Hej! Skulle du kunna berätta vilka Proton VPN-servrar du upplevde detta med, så att vi kan dokumentera din rapport?

I sådana fall hjälper det ofta att byta till en annan server längre ner i serverlistan (t.ex. CH#13 → CH#45), prova en annan webbläsare, eller kanske använda en anpassad offentlig DNS för att se om det hjälper.

Vissa sökmotorer bryr sig dock inte. DuckDuckGo irriterar dig inte med detta.

Under de senaste veckorna? Jag har kämpat med detta problem betydligt längre än så. Jag får CAPTCHA flera gånger om dagen när jag använder Google. Och jag hatar att säga det, men Google är fortfarande den bästa sökmotorn. Sorgligt nog. Så jag tänker inte byta. Det är en av skälen till att jag har VPN från början. Men Google och Proton fungerar inte bra tillsammans.

Förutom Google kan jag ofta inte ens besöka andra webbplatser på grund av misstänkt beteende på min delade IP.

Det blir väldigt frustrerande

Jag vet. Det är ännu mer än väldigt frustrerande. Det förstör internet helt. Det finns en lösning på detta problem… Den heter DEDICATED IP. Alla dessa problem försvinner med en dedikerad IP. Men Proton erbjuder inte det till enskilda användare, till skillnad från andra VPN-leverantörer.