min dator har varit långsam på senaste tiden och jag är orolig för att jag kan ha ett virus och jag vill ha ett bra virusprogram
Hej,
När det gäller skydd, skulle något av programmen som finns listade i wikin på https://old.reddit.com/r/antivirus/wiki/index#wiki_anti-virus_.28aka_anti-malware.29_developers vara en bra start.
Se också till att läsa avsnittet https://old.reddit.com/r/antivirus/wiki/index#wiki_securing_your_computer mot slutet för ytterligare tips för att skydda din dator.
Hälsningar,
Aryeh Goretsky
Om du tror att du kan ha ett virus (vilket för övrigt inte är nödvändigtvis fallet, det kan finnas massor av orsaker till varför din dator är långsammare) så kör en skanning med Malwarebytes Free, med en annan andra åsiktscanner som Hitman Pro.
Så länge du inte laddade ner något skumt nyligen är chansen att du har ett virus mycket, mycket låg.
Antivirus skyddar inte dig mot allt, om du är försiktig och inte laddar ner mycket, är den inbyggda Windows Defender tillräcklig. För mer skydd är både Bitdefender och Kaspersky allmänt ansedda som några av de bästa hemmalösningarna (även om det finns vissa kontroverser med Kaspersky eftersom det har sitt ursprung i Ryssland). Det finns också mindre bra men fortfarande hyfsade alternativ som ESET eller Malwarebytes Premium, men om jag var du skulle jag titta på olika AV-tester för att se vilken som passar dig.
Jag brukar titta på PC Security Channel på YouTube, men det har kommit till min kännedom att de testerna inte nödvändigtvis är tillförlitliga.
Du klickar inte på länkar, verkligen. Annars finns det en hel del antivirusprogram du kan använda, om du inte har något emot Kaspesky-dramat, skaffa Kaspersky, Bitdefender eller annat bra antivirus, titta på några recensioner.
Kaspersky, Malwarebytes och Surfshark är mina personliga topp tre. Jag gillar Surfshark mest eftersom det också kommer med ett av de bästa VPN:erna och du får en alternativ ID med antiviruset. Så du sparar pengar om du vill ha ett VPN och en antivirus.
Jag har laddat ner över 600 videor och bilder, är det dåligt kan det påverka något?
dessutom vad är den officiella webbplatsen för att ladda ner eller göra en skanning med Malwarebytes eftersom det är det mest pålitliga jag har på min dator och om det är skadligt kommer det sannolikt inte att sluta väl.
Jag tycker att du är okej så länge du använde en webbplats och inte laddade ner några program eller .exe (eller .msi för den delen) filer. Jag tror inte att video- och ljudformat kan vara farliga.
Här är Malwarebytes: https://www.malwarebytes.com/
Du kan också göra en djupskanning med Windows Defender.
Tack, hur gör jag det?
Här är en guide
Jag fick just malwarebytes jag gjorde en scan och det finns 331 hot, är det mycket?
Herregud, det mesta jag har sett är 30.
Var snäll och säg att de flesta är PUPs. Just nu behöver inte din dator en tekniker, den behöver en exorcist. På ett mer allvarligt sätt, det är lättare att bara säkerhetskopiera viktiga filer, formattera och installera om Windows.
Men först, kan du ladda upp några skärmbilder till imgur, så jag kan se vad exakt som upptäckts? Det vore ett mirakel om alla var PUPs, men det är fortfarande värt att prova. Malwarebytes har också ett rykte för att hitta många falska positiva.
Detekteringarna i Malwarebytes. Jag tror det finns en detektionshistorik någonstans. Dessutom, om du har satt dem i karantän och inte raderat dem, så finns de fortfarande kvar i karantänen.
Om allt som upptäckts var PUPs, då är du bra.
Jag kollade och det riktar sig till min VPN, jag vet inte hur jag fick den VPN men hatar den. Jag isolerade alla filer bara för att vara säker men det fortsätter ge mig popup-meddelanden som säger att Guilded är en trojansk häst, jag la Guilded i undantag men det fortsätter ge mig det.