Jag håller precis på att börja använda den och av vad jag vet är det mestadels tredje världen och inte det landet du befinner dig i. Är det fortfarande så eller finns det mer effektiva länder för detta?
Den närmaste servern som stöder torrenting är bäst för dig
Bäst: Schweiz, Spanien och Nederländerna är de tre mest rekommenderade, oftast på grund av deras lagstiftning.
Sämst: USA, Tyskland och möjligen Japan nu eftersom deras lagar uppdaterades för inte så länge sedan.
Om du bara bryr dig om hastighet, använd då bara den närmaste servern till din geografiska plats.
Vad som än är närmast dig. Jag torrentar på en VPN-server i USA hela dagen
Jag bor f6ver 50 ms latens från Frankfurt. Jag tycker att Frankfurt-servrarna #54-89 och #102-125 är otroligt snabba av en eller annan anledning. De ägs faktiskt helt av Proton och körs på deras eget nätverk. Jag vet inte vad den dolda ingrediensen är som gör dem så snabba, men alla som bor i Europa borde prova dem.
Tjeckien är nog den säkraste gissningen, eller hur?
UK nummer 54 är super snabb för mig, torrents får snabbt seeders.
Jag använder vilken server som helst som fungerar så länge den unblockar geo-restriktade webbplatser
Varför är Tyskland dåligt? Jag trodde EU-länderna var ganska bra
Eftersom OP frågar om torrenting, är det därför Tyskland är på sämsta listan på grund av deras upphovsrättslagstiftning och efterlevnad. Naturligtvis, om du använder VPN i Tyskland, är det en annan sak, men om du av misstag eller oförstående använder din okrypterade anslutning kan du få allvarliga böter beroende på vad som torrentas.
Ja, det spelar faktiskt ingen roll. Såvida inte Proton inaktiverar P2P på USA-servrar.
Åh rätt, jag trodde du menade att du borde undvika Tyskland även med VPN. Men med sekretesslagarna i EU tror jag att du inte behöver oroa dig med VPN aktiverat. Det kanske inte gäller för alla länder eftersom VPN-servrar kan vara komprometterade av lokala myndigheter, åtminstone i teori.
Jag gjorde ett läckagetest med P2P aktiverat och blev varnad för allt. DNS-läckage (oroliga för det), men geolokaliseringsläckage och ett annat visade sig vara dåligt. Det har gjort mig mycket osäker på att använda P2P-servrarna. Jag har bara använt de vanliga WireGuard-anslutningarna och hittills gått bra.
Det är bra att veta. Jag antog att det var ett no-go att använda en USA-server.
Om du inte använder P2P kan du inte seeda torrents? Och vad betyder geolokaliseringsläckage?
Geolokaliseringsläckage betyder att VPN inte har ändrat din ursprungliga IP till en annan IP, så de kan fortfarande se din riktiga IP. Det betyder i princip att din VPN inte gör jobbet den ska. Det är inte en bra läcka att ha alls. Ärligt talat, jag har seedat ett tag när jag förmodligen inte borde ha gjort det med bara ‘snabblänk’-alternativet och har hittills varit okej. Jag gjorde läckagetestet med den vanliga snabba anslutningen och min IP var dold, plus att qBittorrent visade att jag använde den IP som VPN gav mig, så jag tror att det är okej. Men om det fungerar för dig, fortsätt gör det, kanske jag gjorde något dumt men jag har inte kunnat lista ut vad det kan ha varit.
Jag vet inte, för om din IP läcker skulle många av oss fortfarande få upphovsrättsmeddelanden i posten. Plus, om varje P2P-server läcker så skulle alla och Proton veta det. Men jag är nyfiken på varför du kallade det en geolokaliseringsläcka när det är IP:t du säger läcker. VPN:er döljer inte din platsdata eftersom det enkelt kan hämtas från webbläsaren eller andra källor. Jag vet att i swarm kan din VPN-IP vara synlig eftersom det är så seedning och P2P fungerar, så jag är nyfiken på vad som hände på din sida.
Ja, jag håller med, jag försökte kontrollera om det var ett HTML5-caused läckage genom att låta webbläsaren ge min plats. Jag använder Opera GX och har också aktiverat deras VPN i webbläsaren (hur bra det är har jag ingen säker bevis för att dra slutsatsen). Jag är inte helt säker på varför det skulle kallas ett geolokaliseringsläckage, jag accepterade bara termen för att det är så tbh. Också ja, du har rätt, den här subreddit och Proton skulle brinna om P2P-servrarna hade problem, bra poäng.