Unifi Talk med ett plats-till-plats VPN

Hej allihop,

Nyfiken på om unifi talk-telefoner kan ringa till varandras nummer över ett plats-till-plats VPN.

Till exempel är telefon “0001” ansluten till UDM Pro “A” som har ett plats-till-plats VPN till UDM Pro “B” som har telefon “1001” ansluten till sig. Skulle de kunna ringa till varandra internt?

Hej! Tack för att du postar på r/Ubiquiti!

Denna subreddit är här för att erbjuda otillförlitligt tekniskt stöd för personer som använder eller vill dyka in i Ubiquiti-produkternas värld. Om du inte redan har varit tydlig i ditt inlägg, vänligen ta dig tid att redigera det och lägga till så många användbara detaljer som möjligt.

Läs och förstå reglerna i sidopanelen, eftersom inlägg och kommentarer som bryter mot dem kommer att tas bort. Placera alla inlägg som är off-topic i den veckovisa off-topic-tråden som är fastklistrad högst upp i subreddit.

Om du ser att folk sprider felinformation, försöker vilseleda andra eller andra olämpliga beteenden, var snäll och rapportera det!

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller funderingar.

Jag tror att det involverar två olika instanser av Talk, så nej. Om Talk bara kördes på en UDMP, och telefonerna på båda sidor styrdes av och i Talk-applikationen på endast en av UDMP:erna via ett plats-till-plats för de fjärrankopplade telefonerna, då skulle jag kunna se att det fungerar. Men då riskerar du dålig tjänst för den fjärran sidan. Skulle älska om någon kunde ge ett inlägg.

Det här är en miljö jag testar just nu

Plats 1 - Synology RT6600ax Router med en Gen2+ Cloud Key Unifi talk setup

Plats 2 - Synology RT2600ac utan cloud key

Det finns ett plats-till-plats VPN mellan dem, med plats 2 som kan se subnetet på plats 1 där cloud key är baserad.

Jag har satt upp tre telefoner på plats 1 som fungerade som det skulle, tog telefon 3 till plats 2 och kopplade in den, startade och registrerade den och det fungerade bra. Sedan vet jag inte vad jag gjorde men efter att jag flyttade den från en fysisk plats till en annan port på plats 2, skulle den endast göra interna samtal.

Fortfarande försöker jag lista ut vad som hände eller om jag måste göra någon port vidarebefordran, etc.

Jag lyckades få det att fungera framgångsrikt med hjälp av min dators inbyggda VPN-funktion. Eller ännu enklare, använd UNIFI:s UI-APP för VPN. Jag ställde in UI VPN att ansluta vid start och automatisk återanslutning när jag var utanför kontoret. Jag delade sedan VPN:ens nätverksadapter, som finns i “nätverksanslutningar”. UI-appen skapar en TAP-Windows Adapter V9-enhet och den namnger den automatiskt “Local Area Connection”. Jag gick till egenskaper på denna adapter och delade den, valde min Ethernet-kabelanslutning som internetdelare. Sedan tog jag en POE-switch och kopplade in min dator och telefon. Jag verifierade att jag var ansluten till internet och VPN och startade telefonen. Fungerade perfekt. Jag simulerade också att koppla bort och igenansluta och stänga av datorn för att se om det var tillförlitligt, och det fungerar varje gång utan avbrott. Min dator håller VPN-anslutningen aktiv och UI-appen ansluter igen vid behov, så det är minimalt med stillestånd. Jag kunde också göra detta med Windows inbyggda VPN på samma sätt.

Jag lyckades få min att fungera utanför kontoret igår. Jag kan använda min dators inbyggda VPN-funktion eller enklare, använda UNIFI:s UI-APP för VPN. Jag ställde in UI VPN att ansluta vid start och auto-reconnect. Delade sedan VPN:ens nätverksadapter i “nätverksanslutningar”. UI-appen skapar en TAP-Windows Adapter V9 och den namnger den “Local Area Connection”. Jag gick till egenskaper för denna adapter och delade den, valde min Ethernet interface. Jag kopplade en POE-switch till min dator och telefon, och verifierade internet och VPN-anslutning innan jag startade telefonen. Fungerade som en dröm. Jag testade att koppla bort och ansluta igen och stänga av datorn, och det fungerar pålitligt varje gång. Min dator behåller VPN-anslutningen, och UI-appen kopplar automatiskt igen vid behov, vilket ger minimalt med neretid. Jag använde även Windows inbyggda VPN på samma sätt.

Är UI-appen på själva telefonen?

Du måste ha UID installerat på en UDM pro på ditt konto. När du loggar in i UID-webbgränssnittet finns det en UI-app som ansluter VPN.

Jag har UI-appen på telefonen men den gör ingenting. När jag loggar in visas bara en “ingen linje”-skärm.

Det jag vet, men hur ansluter telefonen till VPN?

Jag har flera nätverksadaptrar på min laptop. Jag använder trådlöst för att ansluta till internet och VPN via UI-appen. Sedan går jag in i mina nätverksanslutningar och delar den lokala anslutningen som UI VPN skapar till min Ethernet-port. Då kan jag använda telefonen som jag skulle gjort på kontoret där Ubiquiti-utrustningen finns. Jag kan ringa nummer och göra telefonsamtal.