Hej allihopa,
Ännu nyfiken på om unifi talk-telefoner kan ringa till varandras anknytningar över en plats till plats VPN.
Till exempel är telefon “0001” ansluten till UDM Pro “A”, som har en plats till plats VPN till UDM Pro “B”, som har telefon “1001” ansluten till sig. Skulle de kunna ringa varandra internt?
Hej! Tack för att du postar på r/Ubiquiti!
Den här subreddit är till för att ge oofficiell teknisk support till personer som använder eller vill dyka in i Ubiquiti-produkternas värld. Om du inte redan har varit tydlig i ditt inlägg, vänligen ta dig tid att redigera det och lägg till så många användbara detaljer som möjligt.
Läs och förstå reglerna i sidofältet, då inlägg och kommentarer som bryter mot dem kommer att tas bort. Skriv alla inlägg som inte är relevanta i den veckovisa tråden för off-topic som är fastsatt längst upp på subreddit.
Om du ser människor sprida felinformation, försöker vilseleda andra eller annat olämpligt beteende, rapportera det!
Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Kontakta gärna moderatorerna för den här subreddit om du har frågor eller oro.
Jag tror att det involverar två olika instanser av Talk, så nej. Om Talk bara kördes på en UDMP, och telefonerna på båda platserna styrdes av och var i Talk-appen på endast en av UDMP:erna via en plats till plats-anslutning för de fjärrstyrda telefonerna, då skulle det kunna fungera. Men då riskerar man dålig tjänst för den fjärrstyrda platsen. Skulle gärna höra från någon annan.
Detta är en miljö jag testar just nu
Plats 1 - Synology RT6600ax Router med en Gen2+ Cloud Key Unifi talk-setup
Plats 2 - Synology RT2600ac utan cloud key
Det finns en plats till plats VPN mellan dem, med plats 2 som kan se subneten på plats 1 där cloud key är.
Jag har satt upp tre telefoner på plats 1 som fungerade som de skulle, tog telefon 3 till plats 2 och kopplade in den, startade och registrerade den och det fungerade bra. Sen vet jag inte vad jag gjorde, men efter att ha flyttat den från en fysisk plats till en annan port på plats 2 kunde den bara göra interna samtal.
Fortsätter att försöka lista ut vad som hände eller om jag behöver göra någon port-vidarebefordran, etc.
Jag lyckades få det att fungera framgångsrikt med min dators inbyggda VPN-funktion. Eller ännu enklare, använd UI-appen från UNIFI för VPN. Jag satte sedan UI VPN att ansluta vid uppstart och auto-återansluta när jag var utanför kontoret. Jag delade sedan VPN:ns nätverksadapter, som finns i “nätverksanslutningar”. UI-appen skapar en TAP-Windows Adapter V9-enhet och den namngav den automatiskt “Lokal nätverksanslutning”. Jag gick till egenskaper på denna adapter och sedan delning, valde min Ethernet-trådade port som den port att dela internet till. Jag tog sedan en POE-switch och kopplade min dator och telefon till den. Jag verifierade att jag var ansluten till internet och VPN och startade telefonen. Fungerade perfekt. Jag testade även att koppla ifrån och koppla upp igen samt stänga av datorn för att se om det var tillförlitligt, och det fungerar varje gång utan avbrott. Min dator håller VPN-anslutningen aktiv och UI-appen återansluter vid behov, så det är liten till ingen stilleståndstid. Jag kunde också göra detta med Windows inbyggda VPN på samma sätt.