"Fick ett mejl tidigare från min ISP som berättade att de hade registrerat mig för ett månadsabonnemang hos Nord och om jag inte sade upp det, skulle det börja debitera mig.
Fick någon ett nytt mejl idag där det stod att de ‘misskommunicerade’ och att du inte är anmäld för det förrän du aktiverar?
Mejlet säger sedan ‘Om du inte aktiverade gratis provperioden eller sade upp det, debiteras du inte för det nu eller i framtiden.’
Ska jag förvänta mig att bli debiterad eftersom jag sade upp det, efter att deras inledande mejl med stor tydlig text sa ‘Din 30-dagars gratis provperiod har börjat’…?
Samma här.. Jag är vanligtvis dålig på att kolla mejl och det kan ha gått förlorat i min inkorg
Ironin i att bli registrerad utan ditt samtycke och att dina uppgifter lämnas till ett tredje parts företag, som erbjuder tjänster för sekretess och anonymitet mot tredje parts företag.
Jag tänker inte förnya med Onestream efter detta, oavsett vad de erbjuder vid uppsägning.
Det enda de behövde göra var att skicka ett mejl med en länk för att starta en gratis provperiod.
Hade detta! Avbröt direkt och aktiverade inte. Så, nej, du kommer inte att debiteras och jag misstänker starkt att detta var olagligt. Jag ser fram emot att läsa nyhetsartiklar i mer huvudströmmedia än ISPReview. De har en bra artikel som inkluderar följande citat från OFCOM:
“Dessa rapporter är oroande, och vi kommer att ta upp detta med Onestream. Praktiken att automatiskt ansluta kunder till en tjänst utan deras samtycke och senare debitera för den om de inte säger upp den är känd som inertia försäljning, och konsumentskyddslagen förbjuder uttryckligen detta.”