UID VPN-klient ansluter inte till VPN

Jag har en dator som kör Windows 11 som inte verkar vilja koppla upp sig mot VPN:t som är satt upp med UID Enterprise från ett externt nätverk. Jag har lyckats använda andra datorer (både Win 10 och Win 11), men jag behöver att just denna maskin fungerar för att ge en anställd åtkomst. Så vitt jag vet är klienten och Windows uppdaterade. När jag klickar på växeln för att starta VPN-anslutningen verkar det som att den bara hänger sig i anslutningsprocessen utan någon egentlig information om vad den kämpar med.

Den förblir bara vid “Ansluter…”

Jag använde till och med min smartphone som hotspot som ett gemensamt externt WiFi-nätverk för att testa den här datorn tillsammans med några andra bärbara datorer, en i taget, alla med samma UID-användaruppgifter. Min bärbara (Win 10) och en annan bärbar (Win 11) ansluter perfekt via hotspot och andra externa nätverk, men den här datorn vägrar bara att ansluta.

Förutom antivirusprogrammet (som är avstängt för tillfället), har någon några idéer om vad som kan blockera det eller orsaka att den fastnar? Finns det några specifika Windows-brandväggsregler jag bör titta på?

UPPDATERING - LÖST: UID Enterprise-klienten saknade en DLL. Rätt Visual C++ Redistributable hittades på https://learn.microsoft.com/en-us/cpp/windows/latest-supported-vc-redist?view=msvc-170. Se min uppdaterade kommentar nedan för mer detaljer om hur detta upptäcktes.

Hej! Tack för att du postar på r/Ubiquiti!

Det här subreddit är till för att ge oofficiell teknisk support till personer som använder eller vill dyka in i Ubiquiti-produkternas värld. Om du inte redan har varit ganska detaljerad i ditt inlägg, ta gärna tid att redigera det och lägga till så mycket användbar information som möjligt.

Vänligen läs och förstå reglerna i sidospalten, eftersom inlägg och kommentarer som bryter mot dem kommer att tas bort. Alla inlägg som är off-topic ska placeras i den veckovisa off-topic-tråden som är fastsatt högst upp i subreddit.

Om du ser att folk sprider felaktig information, försöker vilseleda andra eller beter sig olämpligt, var god rapportera det!

Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Kontakta gärna moderatorerna för detta subreddit om du har några frågor eller funderingar.

Jag har haft VPN-problem i flera månader och support har inte kunnat hjälpa mig än så länge, så lycka till!

Jag tycker att den bästa lösningen är att kontakta supporten för Identity Enterprise direkt. E-post är [email protected].

Se till att ge dem supportfilen från den datorns Enterprise-app och ange också tidpunkten då du försökte ansluta.

UPPDATERING: När jag försökte felsöka detta vidare via en fjärranslutning och försökte skapa supportfilen (som föreslogs av u/niko2018), stötte jag på ett problem att supportfilen inte ens kunde genereras.

Jag undersökte lite på datorn och såg att UID Enterprise-klientappen finns i C:/Program Files/Ubiquiti Labs/UI/ och det finns en sköntextlogg som heter IdentityService.log.

Jag kollade in den och hittade följande varning under dess försök att ansluta till VPN:

2024-07-03 13:18:52,930 WARN Service - VPN Process: vcruntime140_1.dll finns inte

Det verkar som att ett antagande görs (eller att en beroende var förbises) att alla system redan har denna särskilda Visual C++ Redistributable installerad… De system jag jobbade med hade inte det. Efter att ha installerat de relevanta filerna som finns på https://learn.microsoft.com/en-us/cpp/windows/latest-supported-vc-redist?view=msvc-170, verkar allt fungera nu!