Ubuntu 24.04.1: "Det gick inte att hitta paketet proton-vpn-gnome-desktop" efter installation av protonvpn-stable-release_1.0.6_all.deb

Jag följde steg 1 och 2 från https://protonvpn.com/support/official-linux-vpn-ubuntu/ Jag körde också integritetskontrollen, och den gick igenom: protonvpn-stable-release_1.0.6_all.deb: OK

“apt list --installed | grep proton” ger “protonvpn-stable-release/now 1.0.6 all [installerad, lokal]”.

Men när jag kör “sudo apt install proton-vpn-gnome-desktop”, steg 3, får jag “E: Gick inte att hitta paketet proton-vpn-gnome-desktop”.

Hjälp uppskattas för att ta reda på vad mer jag bör göra.

Jag hittade problemet: istället för protonvpn-stable.list, var filen i /etc/apt/sources.list.d/ protonvpn-stable.list.distUpgrade. Innehållet i filen var okej, så jag döpte om den, och sedan installerades det korrekt efter att ha kört sudo apt update.

Det är konstigt, jag körde detta också på Ubuntu 24 tidigare i månaden och hade inte detta problem.

Det fungerade för mig också, tack för informationen!

Hur lyckades du döpa om den? Min mapp verkar vara låst för root endast Jag har försökt använda terminal men det har inte fungerat.

Jag “sudo mv” den för att byta namn från terminalen. Jag hittade det exakta kommandot jag använde i historiken: sudo mv /etc/apt/sources.list.d/protonvpn-stable.list.distUpgrade /etc/apt/sources.list.d/protonvpn-stable.list