Truenas appar bakom VPN - Letar efter en guide

Hej allihopa,

Jag har några Truecharts-appar som använder gluetun som jag vill bli av med för att gå vidare till de appar som stöds av TrueNAS.

Finns det någon officiell guide med Mullvad eller AirVPN, någon VPN-leverantör alls?

TrueNAS övergår från Kubernetes till Docker som deras appplattform. Jag skulle vänta med att omkonfigurera din setup tills denna övergång är klar i nästa stora version.

TrueNAS arbetar med uppgraderingsvägen för Electric Eel. De har sagt att deras mål är att automatiskt överföra alla installerade appar till Docker under uppgraderingsprocessen. Du kan vänta, men jag ser inget problem med att fortsätta.
https://forums.truenas.com/t/apps-update-2024-06-06/6041/4

Jag rekommenderar också att du lägger till en apps-pool eller dataset och sätter upp mappar som ska innehålla din konfiguration och annan information istället för att använda TrueNAS interna lagring som standard. Detta gör det enklare att migrera din data om något skulle gå fel under uppgraderingen. Se till att säkerhetskopiera dessa kataloger innan du gör uppgraderingen till Electric Eel.

När du distribuerar appen får du alternativ för att konfigurera filstorage. Du måste skapa mapparna manuellt innan du distribuerar appen och sedan ställa in behörigheterna så att de matchar användaren och gruppen som du kör appen som (också konfigurerbart). Jag har en specifik användare och grupp för detta och använder samma användare och grupp för alla mina appar och ställer in behörigheter på dessa mappar för den användaren och gruppen.

Om du tänker installera Immich, var noga med dokumentationen, dataplatsen för Postgres måste ägas av en specifik användare (netdata IIRC), oavsett att de andra mapparna ägs av “app-användaren och gruppen” du konfigurerar.

Det är därför jag såg nyligen på subreddit att truecharts (som jag aldrig har använt) skulle sluta göra appar. Vad har de emot Docker?

De flesta appar har en värdväg till en app dataset så jag borde vara täckt. Endast två appar kvar som truecharts-app eftersom de måste vara bakom VPN, sabnzdb och transmission, du vet för ISO-nedladdning.

Inget jag tror. De fokuserar på att bygga appar för Kubernetes (tror jag). Docker har redan ett omfattande bibliotek av applikationer: https://hub.docker.com/

Alla kommer att bli tillgängliga för TrueNAS-användare (förhoppningsvis).

Sött! Det låter som att du är redo. Jag ville bara vara säker på att du visste att det är säkert att gå med i TrueNAS-appar nu, eftersom någon verkade tycka att det inte var det.

Jag har kört utan VPN för SAB eftersom det är punkt-till-punkt med SSL till min nyhetsleverantör. Den andra appen skulle definitivt kunna dra nytta av det. Jag kör vanligtvis inte torrentar för

Tack för att du startade detta inlägg. Jag kommer att hålla ett öga på detta inlägg för att se vad smartare människor än jag kommer på.

Du kan redan distribuera vilken som helst av dessa. Klicka bara på knappen för anpassad app i TrueNAS och lägg till bildrepo för appen du vill ha.

Jag är inte helt nybörjare, jag har en docker-server med över 40 tjänster, traefik allt konfigurerat och klart :ok_hand:
Jag läste samma att sab borde vara bra utan VPN tack vare SSL, men jag tycker att det var ett trevligt tillägg, bara för säkerhets skull.

Jag kan nå 140MB bakom en VPN, vad kan du nå utan?

Och det har funnits där i många år, brukade kallas launch docker image. Alla mina appar är från bilder, ingen från IX.

Det kör fortfarande på k8s dock, eller hur? Jag har aldrig satt ett appar pool.

Min bandbredd är ganska låg (28MB/sec) men jag får full hastighet med Newshosting.

Ja, det kommer att ändras i nästa version. Men det är allt automatiserat för närvarande.