Torrenting säkert via en VPN

Jag är fortfarande ganska ny på egenhosting och nätverk.

Just nu försöker jag hitta den bästa inställningen för att köra en torrent-klient via en vpn inom casaos.

All hjälp skulle vara mycket uppskattad, tack.

Placera VPN på värdsystemet, så att all trafik passerar igenom det.

Eller

Installera en container av gluetun eller wireguard, konfigurera din VPN i den och använd det virtuella nätverket som skapats i någon annan container.

Eller

Anropa en shell i containern via docker och installera VPN där.

PIA? Wireguard… det tog evigheter för mig att hitta detta.
https://github.com/thrnz/docker-wireguard-pia
läs instruktionerna, det sätter upp ett nätverk kallat VPN som du sedan kan länka vilken container som helst till via inställningar för att använda VPN-nätverket.
Öppna terminalen i inställningarna och skriv curl ifcongi.io för att bekräfta IP-adressen för den container du vill VPN-a.

Tack för idéerna!

Jag kämpar fortfarande med själva setupen av wireguard enkelt. Känner du till några bra guider?

Jag använder bara Wireguard för att enkelt koppla upp mot mitt hemnätverk, det är ett bättre användningsområde för det. Jag använder en container för att sätta upp en utgående VPN för andra containrar att använda, så utanför huset kan jag använda wireguard för att komma in och få tillgång till mitt nätverk via en säker tunnel. Alla containrar som behöver internet via tunnel och maskera min IP (som qBittorrent) använder VPN-containern.

https://github.com/thrnz/docker-wireguard-pia Du måste installera den som en anpassad app men sedan är allt bra.

Nej, tyvärr verkar alla guider jag ser bara vara kopieringar från varandra, och ingen av dem fungerade för mig. Jag är också för dum för att lista ut det själv. Gluetun-dokumentationen är också för gammal och kommandona de nämner fungerar inte.

Jag avslutade med att göra det första och tredje alternativet.

För allt annat använder du glutun.

Okej, jag är glad att jag inte är ensam. Jag har googlat i timmar och har inte listat ut något.