Torrenting i Norge

Hej, vad är lagarna kring torrenting i Norge?
Är det likt i Tyskland att man får böter direkt, eller är det mer en grå zon och man aldrig får böter?

Tack på förhand

Du kommer aldrig att få böter

Torrenting i åratal i Norge utan VPN, 24/7 seedande på min egen hemserver. Aldrig haft problem för mig, och jag har aldrig hört om någon annan ha problem.

Det är antagligen olagligt, men jag har laddat ner torrents och sådant i åratal och aldrig fått några konsekvenser, såoooooo…

Ja, jag har inte blivit bötfälld än. Jag använder VPN men ibland råkar jag avslöja min IP. Jag torrenter nästan varje dag, så det verkar lugnt.

Jag har hört motsägelsefulla saker. Medan de flesta säkert inte kommer ha problem, så jagar vissa personer av upphovsrättsinnehavare:

https://torrentfreak.com/copyright-trolls-target-up-to-22000-norwegians-for-movie-piracy-180220/

Jag vet inte om det händer mer nyligen, men jag skulle rekommendera att använda VPN ofta för att vara på den säkra sidan.

Jag har aldrig hört om någon vanlig medborgare som fått böter för det. Men att torrenta filmer och liknande är inte lagligt.

Det är inte lagligt men historiskt inte tillämpat. Det kan dock ändras, så det varierar. Om man behöver exotiska Linux-ISO-filer är det inte en stor investering att sätta upp bra Usenet-resurser eller göra ett Black Friday-/whatever-day-erbjudande på 1-3 års VPN-tjänst.

Torrenting är inte olagligt i sig. Det kan vara olagligt om innehållet du laddar ner är upphovsskyddat, eftersom du då också delar data medan du laddar ner. Till exempel används torrents ofta för att minska belastningen på servrar vid många mjukvarudistributioner (vilket är 100% lagligt).

Inte norsk – använd bara VPN?

Du kommer att vara okej

Jag använder en privat tracker och VPN när jag inte gör det, men du kommer under inga omständigheter att se några konsekvenser.

Dra inte kopior av norska verk, då KAN du bli bötfälld, men annars är du fri att segla ditt skepp.

Jag har torrenterat i 15 år utan VPN, inte en enda bot, inget har hänt mig.

Polisen som institution är överallt på motorvägarna och ser till att gamla tanter inte kör 5 km för fort.

De kommer aldrig att ha tid eller pengar att kontrollera torrents.

Jag skulle anta att att bara ladda ner inte är olagligt i de flesta länder, och man skulle inte ha något att göra mot dig om det gick till domstol. Problemet uppstår så fort du börjar ladda upp, vilket är vanligt vid torrenting. Om du vill vara säker, ladda ner via webbläsare eftersom du bara laddar ner och inte delar upphovsskyddat material. Webbplatserna tar skadan då de hostar filerna.