Hej allihopa. Jag ska till Cancun i november för en vecka och vill se Philadelphia Eagles spela mot Packers på söndagen jag anländer. Jag prenumererar på YouTube TV och skulle streama via min laptop, men jag är säker på att det är lite “utanför marknaden”.
Dessutom skulle jag vilja streama Netflix eller Hulu på kvällen.
Kan jag använda en VPN för att placera mig i min region för att se Eagles-matchen? Skulle det även fungera för att få tillgång till US-baserade Netflix och Hulu-alternativ? Jag har aldrig använt en VPN förut, så all hjälp vore uppskattad, tack.
Vad sägs om att sätta upp en VPN-gateway hemma och ansluta till den servern?
Det kan göras ganska enkelt med OpenVPN Cloud, där du lättare kan undvika olika blockerade inkommande anslutningar direkt till din hem-IP-adress. När du är ansluten ser all din internettrafik ut som om du surfade från din hem-ISP.
OpenVPN Cloud har en gratis nivå som tillåter 3 samtidiga anslutningar samtidigt. VPN-gatewayen hemma skulle använda en anslutning. Så du kan ha två till enheter anslutna när du är på resande fot.
Jag satte upp detta för min pappa så att han kunde se fåglarna från Florida. Kommersiella VPN kan fungera, men kan också bli blockerade. Det enda sättet att vara säker är att köra en VPN-server från ditt hem-internet.
Det enklaste är att köra en OpenVPN-server på din router, om din router stödjer det. Om din nuvarande router inte stöder att köra en OpenVPN-server, är det nog en bra anledning att uppgradera.
När OpenVPN-servern är igång, installera OpenVPN-appen på den enhet du vill titta på. Om du vill titta på en enhet som du inte kan installera OpenVPN-appen på, som en smart-tv, behöver du en rese-router.
Jag åkte faktiskt till Cancun förra månaden och använde en VPN för att titta på NBA-finalerna på Hulu. Du behöver bara byta plats.
Väldigt enkelt.
Ja, VPN bör lösa dina problem.
Ja, det skulle hjälpa. Skaffa en högkvalitativ VPN och titta på din match. Alla har 30 dagars pengarna-tillbaka garanti, så i slutändan förlorar du knappt några pengar. Det finns en enkel app som kan koppla dig med några klick – inget behov av manuell konfigurering.
Bonus-tips – fråga live chat hos VPN-leverantörer om de fungerar med den streamingtjänst där du vill titta på matchen (de brukar kontrollera det åt dig så att du inte köper något som inte fungerar, eftersom live streaming kan vara lite mer komplicerat än Netflix, Hulu, Amazon Prime osv.)
Om jag minns rätt, gör YTTV inte bara IP-kontroller utan kräver att du tillåter platskontroll i din webbläsare. Jag brukade titta på YTTV i Kina när jag var ute på jobb, men det slutade fungera 2019. Sedan dess har jag inte rest för jobb så mycket efter pandemin, så jag kan inte bekräfta om detta fortfarande är ett problem.