Hej allihopa! Jag har använt Proton VPN i ungefär ett halvt år nu och gillar detgenerellt, men en av huvudorsakerna till att jag köpte det var för att kunna ställa in en nätverksomfattande VPN. Jag kan enkelt konfigurera nätverks-VPN:en, men den är låst till en server och ibland fungerar inte webbplatser/appar som de ska med VPN:en.
Jag använder en OPNsense (fork av Pfsense) router och skulle vilja kunna göra två saker:
Tillfälligt inaktivera VPN (eller tillfälligt inaktivera VPN för vissa enheter) gärna snabbt och smidigt
Dynamiskt välja VPN-server baserat på serverbelastning
Detta är inte funktioner som jag förväntar mig att Proton ska tillhandahålla, men jag är nyfiken på om någon i gemenskapen har eller kan komma på en lösning. Annars kanske jag provar att skriva ett skript…
För problem 1 har jag några idéer:
Jag kan bara använda min mobila hotspot när något inte fungerar som det ska med VPN, men det verkar opraktiskt om jag behöver göra en stor filnedladdning, till exempel.
Jag kan sätta upp ett annat trådlöst accesspunkt på ett separat VLAN/nätverk och låta den trafiken kringgå VPN:en. Då är det bara att byta Wi-Fi-nätverk — vilket är trivialt.
Jag kan exkludera mina personliga enheter från den nätverksomfattande VPN:en med brandväggsregler och bara använda klient-VPN:en, men det kan orsaka problem med att komma åt lokala enheter/tjänster i mitt hemnätverk — en fördel med att använda VPN vid nätverkets slut.
Inget av dessa är särskilt tilltalande. För problem 2 är jag helt blank.
Jag uppskattar all vägledning! Jag kommer att uppdatera detta inlägg om jag kommer på något briljant. Skål,
Det här är mycket användbart, tack! Jag snubblande över detta för några månader sedan och glömde helt bort det.
Jag tycker att den enklaste lösningen på problem 1 är att konfigurera brandväggsregler för att endast dirigera enheter som inte kan köra en Proton VPN-klient (IoT, Apple TV, etc.) genom VPN och bara manuellt slå på/av VPN på alla andra enheter. Detta kommer att kräva DHCP-konfiguration/statiska IP-tilldelningar, men det är förmodligen rimligt.
Problem 2, att dynamiskt konfigurera den anslutna servern, är där jag verkligen står helt handfallen. Jag har ingen aning om hur jag gör detta, förutom att skapa ett plugin/skript för att interagera med OPNsense och fixa WireGuard-slutchpunkter.