TigerVNC startar alltid KDE Plasma-sesjon

Så jag lyckades installera TigerVNC på min extra dator och varje gång jag kör vncserver startar det KDE Plasma-sesjon.

Till en början hade jag ingenting i min ~/.vnc/config. Jag försökte lägga till session=i3 där, jag försökte lägga till session=i3 till /etc/tigervnc/vncserver-config-defaults och /etc/tigervnc/vncserver-config-mandatory. Ingenting ändrades. Det är alltid KDE Plasma.

Nu säger dokumentationen att tigervnc söker efter sessions-.desktop-filer i /usr/share/xsessions. Så jag försökte byta namn på plasma.desktop så att den blev otillgänglig för TigerVNC. Inget förändrades. Det verkar som att den inte använder /usr/share/xsessions.

Så hur får jag det att starta önskad session?

P.S. Jag använder Slackware 15 om det hjälper. Min ~/.vnc/config-fil ser ut så här (jag har inget i /etc/tigervpn-konfigurationsfiler):

session=i3
geometry=1920x1080

Kolla ~/.vnc/xstartup

Wow, tack! Det löste problemet. Jag hade ingen sådan fil, så jag skapade den och lade bara in “exec i3” där och det fungerar.

Jag hade aldrig hört talas om den här filen. Jag kunde inte hitta någon nämning om den i TigerVNC-dokumentationen.

Tack!

Det verkar som att den går för det som är /etc/X11/xinit/xinitrc-länk först om $HOME/.vnc/xsetup inte är körbar med den start du vill ha, så du löste varför jag alltid fick wmaker.