Teleport VPN kan inte se lokala maskiner

Jag använder teleport VPN från Unifi i min udmse, jag kan använda det bra och få åtkomst till de lokala webbapparna, och skrivare m.m. Nu är mitt problem att det finns en fil som är lagrad i en av mina nätverksenheter som jag behöver komma åt, men nätverksmappen i min utrymmesutforskare visar tom och den tilldelade nätverksdriven säger att den inte är ansluten. Jag kollade och såg att min IP inte är densamma, min lokala IP är 10.10.x.x och IP:t som ges till mig med VPS är 192.168.3.x. Hur åtgärdar jag detta och får anslutning till mina lokala nätverksmappningar?

Brandväggsregler för att tillåta LAN-trafik mellan undernäten, särskilt att matcha de portar som din lagringsprotokoll använder.

Hur kan jag ta reda på vilket lagringsprotokoll som används? Jag behöver bara ansluta till den delade mappen på en av datorerna i nätverket.

Beroende på vilken typ av nätverkslagring du använder. Windows SMB använder till exempel portar 445, 137-139.

Personligen tyckte jag att det var enklare att sätta upp en Wireguard VPN än Teleport (som använder Wireguard). Teleport har sina egna standardregler, jämfört med att ha full kontroll via en manuellt skapad VPN. Din telefon eller dator.

Teleport är perfekt om du bara vill tunnelera din internettrafik till ditt Unifi-nätverk från var som helst.

Använder jag Wireguard VPN, använder jag Unifi:s Wireguard eller en separat installation?