Telegram har böjt sig inför regeringarna
Signal finns här för dig min vän
End-to-end-kryptering är det som gör en konversation privat
Telegram är och var mindre säkert än till och med WhatsApp eftersom det lagrar alla meddelanden på sina servrar till skillnad från WhatsApp eller Signal
Telegram har alltid gjort detta dock
Men Telegram var aldrig säkert.
Durovs största problem var inte att neka datadelning till regeringar, utan att ha data att dela. Kolla bara Signal - de har alltid svarat på regeringskrav om att få ut användardata, de har bara inget att dela med sig av.
Det här är något konkurrenterna borde lära av Signal, inte bara tomma löften och halvhjärtade funktionsimplementeringar. Det är också så de kan fortsätta sin verksamhet utan fruktan för sådana arresteringar.
Chad-move vore att dra ur kontakten på telegram.
Här är en sak som gör mig irriterad på “regeringstillgång”-diskursen.
Hoppet är att om du bor i ett demokratiskt land, så arbetar regeringen i teorin för folkets bästa. Ett företag existerar bara för att göra vinst och till förmån för sina aktieägare. På riktigt skrämmande sätt kanske vissa företag nu har mer makt än många regeringar.
Så varför är det då dåligt att låta regeringar snoka i dina meddelanden, men ingen blundar när företag som Meta, Alphabet eller Apple får tillgång till nästan alla aspekter av deras liv? Deras plats / vanor / e-post / samtal? Varför har regeringen (åtminstone i USA) ganska strikta regler om vad och hur den får samla in information, medan Meta kan vakuumera in i princip allt?
Det var aldrig privat när bara (irriterande) ‘hemliga’ chattar hade kryptering och de redan gjorde detta i mindre skala.
Lol, meme inom meme. Telegram, privat? Wow.
Jag älskar Telegram, inte för privatlivet (jag skulle använda Signal om det var mitt huvudmål), utan för bekvämligheten. Det finns inget annat meddelandeprogram där ute som låter dig logga in på så många enheter du vill, få tillgång till alla dina meddelanden på vilken enhet som helst utan något slags backup/återställningssystem, och låta dig skicka och lagra stora filer gratis.
Kanske en impopulär åsikt men… Telegram var aldrig en app som prioriterade integritet.
Låt mig förklara:
Telegram har gjort sin egen krypteringsalgoritm, stängd källkod, proprietär och inte granskad av betrodda tredje parter…
Ende-ende-meddelandekryptering (ja jag menar meddelandemetadata eftersom meddelanden har metadata som inte är krypterade av dem, för att vara ärlig, de flesta privatmeddelandeappar krypterar inte heller metadata) kan aktiveras för en-och-en-konversationer. (ja de krypterar inte automatiskt ditt innehåll…)
Grupper är offentliga, du är absolut inte dold.
Nu är Telegram tvingade att dela användarnas IP-adresser som vilket annat program som helst, vilket inte är något problem. Som användare bör du inte blint lita på ett verktyg. (Telegram’s privacy-löften är bara marknadsföring)
Företag och organisationer måste respektera lagarna, naturligtvis.
Om du verkligen bryr dig om integritet, som vilken vanlig användare som helst, bör du välja Signal eller något baserat på Matrix-protokollet och tillämpa principen om noll tillit. Det betyder att du bör undvika att ge personlig data till dessa appar så mycket som möjligt.
Nu, nästa sak. Absolut integritet finns inte och har aldrig funnits. (om du inte lever ensam, långt bort från allt mänskligt samhälle) Det finns alltid ett sätt att hitta dig eller spionera på dig. Vissa regeringar är ganska duktiga på det.
Så du måste flytta markören.
Telegram är fortfarande säkert om du utövar korrekt OPSEC.
Telegram var aldrig säkert, de ljuger.
TIL om matrix, xmpp och IRC-protokoll. Och vad gäller med något att vara federerat eller inte?
Vänta… Folk upptäcker först nu att telegram är en perfekt informationsgrop för regeringar på grund av hur det är designat med centraliserad lagring, samtidigt som det är fantastiskt för censur och skrämselpropaganda på grund av bristen på egentliga centrala forum och ingen möjlighet för ideologiska bubblor att korrigera sig själva på grund av utspel utanför informationen?
Vem skulle ha trott att en sådan… Ummm… Fantastisk applikation skulle sälja ut?
Vad sägs om Signal? Tror du att Signal kommer böja sig som Telegram?,
Jag har aldrig rört det systemet. Det var ganska uppenbart vad de höll på med.
Är det bara jag eller är bilderna av killen i meme-mallen förstorade?