Telegram har böjt sig för regeringarna

Telegram har böjt sig för regeringarna

Signal finns här för dig min vän :wink:

End-to-end-kryptering är det som gör en konversation privat

Telegram är och har varit mindre säkert än till och med WhatsApp eftersom det lagrar alla meddelanden på sin server, i motsats till WhatsApp eller Signal

Telegram har alltid gjort detta dock

Men Telegram har aldrig varit säkert.

Durovs största problem var inte med att neka regeringar tillgång till data, utan att ha data att tillgå. Kolla bara på Signal - de har alltid svarat på krav från regeringar att avslöja användardata, de har bara aldrig något att avslöja.

Det här är något som konkurrenter till Messenger borde lära av Signal, inte tomma löften och halvhjärtade funktioner. Det är också så de kan fortsätta sina operationer utan att vara rädda för såna gripanden.

En Chad-satsning vore att koppla ur Telegram.

Här är en sak som jag stör mig lite på i diskussionen om “regeringsåtkomst”.

Hoppet är att om du bor i ett demokratiskt land, så jobbar regeringen i teorin för folkets bästa. En organisation på andra sidan tjänar bara till att göra vinst och till fördel för aktieägarna. Och på några ganska skrämmande sätt kan vissa företag nu ha mer makt än många regeringar.

Så varför är det då fel att låta regeringen snoka på dina meddelanden, men ingen reagerar när man ger meta/alphabet/apple tillgång till nästan varje aspekt av deras liv? Deras plats/vanor/e-postsamtal/telefonsamtal? Varför har regeringar (åtminstone i USA) ganska strikta regler för vad och hur de kan samla in information, medan meta kan suga upp allt nästan godtyckligt?

Det var aldrig privat när bara (irriterande) ‘hemliga’ chattar hade kryptering, och de gjorde detta redan i mindre skala.

Haha, memen är en meme inom en meme. Telegram, privat? Wow