Min chef sa att han inte bryr sig om var jag arbetar ifrån, så länge det är i USA. Så det är inget problem. Men jag är fortfarande
Nyfiken på om och när de kan se de olika WiFi:erna vi använder?
De kan se IP-adressen du ansluter ifrån, vilket baserat på registreringsinformation kan ge ett generellt område.
VPN:en är inställd och underhållen av ditt företag för att kryptera trafiken mellan din maskin och företagets data från utsidan av tunneln. I huvudsak är en VPN en tunnel som har två grindar och kräver en nyckel för att öppna var och en som bara du och din arbetsgivare har. Din arbetsgivare kan se all data/paket som flyter mellan företagsnätverket och din bärbara dator men det är i princip allt.
Om din chef frågar IT om den datan är okänt men din chef har rätt att bara arbete kan utföras i USA. Det finns integritetsföreskrifter och standarder som involverar IP, PII/PHI, etc. som bryts om du utför arbete i USA i ett annat land. Jag har gjort konsultation för min kusin som behövde se om hennes anställda arbetade inom staten och det gjorde hon inte.
Jag kan säga detta ur en säkerhetsanalytikers perspektiv: Vi granskar dina inloggningsloggar, vilken enhet du använde, från vilken IP, land etc. Beroende på landet kan jag ge dig en pass om jag kan hitta information i öppna källor som verifierar ditt syfte att vara i landet.
Användning av VPN:er som inte är godkända resulterar nästan alltid i en biljett. Om du använder något som NordVPN eller ett av de kända, kan jag också ge dig en pass för att undvika att utfärda en biljett till kunden, som sedan kontaktar dig.
Andra kollegor är mycket strängare och utfärdar bara biljetter som om deras liv var beroende av det, som en förebyggande åtgärd.
Det korta svaret är att vi kan se IP-adressen du ansluter ifrån och dess relativa geografiska plats.
Det längre svaret är att vissa företag kör programvara som gör att de kan se mer detaljer.
Jag kan se allt på mina arbetsenheter. Vi har inte nödvändigtvis denna programvara för att spionera på anställda, dock. Min användning är att samla nätverkskvalitetsstatistik så att när en användare ringer för att säga “min anslutning till servern är långsam” kan jag spåra den nätverksanslutningen och avgöra om det beror på att användaren har en dålig wifi-anslutning, dålig internetanslutning från deras internetleverantör, VPN-problem, hela vägen till våra servrar.