Tailscale "redan i bruk" - en laptop flera användare

Jag skulle vilja att min frus och mina tailscale-sessioner var oberoende av varandra:

Steg för att reproducera problemet:

Person A och person B har varje sina Windows-konton och tailscale-konton

• Person A loggar in på Windows
  • Person A loggar in på tailscale
  • Person A låser Windows-sessionen
  • Person A återupptar Windows-sessionen, ingen omautentisering för tailscale behövs, allt är bra
  • Person A låser Windows igen
  • Person B loggar in på Windows
  • Person B vill logga in på tailscale, men får beskedet att tailscale “redan är i bruk”
  • Person A måste logga ut från Windows
  • Person B loggar in på Windows
  • Person B måste autentisera för tailscale

Om person A ville använda Windows med tailscale igen, skulle person B först behöva logga ut.

Hur kan man ställa in så att varje person kan ha sina respektive sessioner utan att behöva logga ut och omautentisera för varje växling?

Tack så mycket!!

Jag har sökt och funnit diskussioner som https://www.reddit.com/r/Tailscale/comments/qqc4v5/tailscale_multiple_user_1_pc/, men om frågan är besvarad här missade jag att se det.

Det fungerar inte så.
Nätverksadaptern för den andra användarens session är fortfarande aktiv, därför kan den inte användas från en andra session.

Det samma gäller för alla företags-VPN:er jag känner till, där detta faktiskt är en funktion för att logga in nya användare på distans med ett dummy-windows-konto för att starta en Windows-session och koppla VPN, fortsätta till att logga in den faktiska användaren och sedan logga ut den dummy-användaren för att använda användaruppgifter för VPN som vanligt.

Tailscale skulle behöva konfigureras för att skapa och använda ett annat nätverksgränssnitt - vilket också skulle orsaka problem eftersom samma MAC-adress sedan är tillgänglig för routning dubbelt - vilket kan leda till nätverksproblem.

Logga ut är bästa praxis.

Högerklicka på Tailscale-ikonen i systemfältet och aktivera oanmän överföring. Detta gör att du kan växla användare och tailscale fungerar för vilken användare som helst på samma system.

Jag använder det på flera system. Det förhindrar att du måste logga ut från tailscale för att logga in med en annan användare.

Tack så mycket, jag antar att jag får vänta på att de hittar ett sätt att lösa detta problem.

För mitt tankesätt (som är baserat på mycket begränsad kunskap om detaljerna ni nämnde):

- Jag kan låsa ett Windows-session, fortsätta det och tailscale är fortfarande aktivt
- Jag kan inte ha två användare inloggade samtidigt i Windows (eller något annat system jag känner till - återigen, begränsad kunskap)
- därför kan tailscale-sessionen för användaren som inte är inloggad lika gärna hibernate medan en annan användare är inloggad och använder sitt gränssnitt

but oavsett kommer jag att vänta och påminna oss om att logga ut och hoppas att den andra personen inte glömmer det innan hen lämnar huset