Hej,
Jag försöker få tillgång till mitt hemnätverk när jag är utanför delstaten. Jag har en Synology-router.
Finns det några enkla steg för att sätta upp openVPN på routern så att jag kan ansluta när jag är bortrest?
Jag gjorde samma setup tidigare (med openVPN) på en netgear-router så jag hoppades att processen skulle vara densamma på en synology-router.
Tack.
Medan Synology erbjuder OpenVPN (känd för sin användarvänlighet) är L2TP/IPsec ett annat alternativ. Här är en jämförelse för att hjälpa dig att välja:
- L2TP/IPsec: Bred support av enheter utan extra mjukvara, men installationen kan ha fler steg.
- OpenVPN: Anses vara säkrare tack vare frekventa uppdateringar, men vissa enheter kan kräva ett separat VPN-klientprogram.
Sätta upp L2TP/IPsec VPN:
- Öppna DSM och aktivera VPN Plus Server.
- I vänsterpanelen klickar du på L2TP/IPsec och markerar “Aktivera L2TP/IPsec VPN-server.”
- Skapa en stark “Preshared Key” (lösenord) för autentisering.
Avancerade inställningar (valfritt):
- Definiera tillåtet åtkomstintervall för anslutna enheter inom ditt nätverk.
- Justera MTU (konsultera din internetleverantör för rekommenderad storlek - t.ex. 1360 för min mobiloperatör. Standard på 1400 stoppar internetanslutningen på min telefon när den är ansluten till VPN).
Spara konfigurationen och anslut till VPN:
- På din enhet, gå till VPN-inställningar (Nätverk/Anslutningar).
- Välj L2TP/IPsec och ange detaljer:
- Serveradress: Din Synology-routerns DDNS-värdnamn eller offentlig IP.
- Preshared Key: Den du skapade i steg 3.
- Användarnamn och Lösenord: Ditt Synology NAS-inlogg.
För detaljerad OpenVPN-installation, se denna videoguide: https://youtu.be/vBXlZf7gSwc?si=v5WHYjiSBCq92A0X
För säker fjärråtkomst använder jag L2TP/IPsec med automatisk IP- och kontoblockering, tillsammans med geo-IP-filtrering. Tack vare detta, trots att jag ser ett högt antal anslutningsförsök (+3000/dag) på min router under de senaste fem åren (som kör L2TP/IPsec VPN 24/7), har jag inte upptäckt några hack på kontona för min rt2600ac-router eller Synology NAS direkt. 
Jag har använt Synologys egen VPN Plus med gott resultat.
Jag upptäckte att du kanske har hittat ditt svar. Om detta är korrekt, vänligen ändra etiketten till “Löst”. I den nya reddit ser etikettknappen ut som en presentlabel.
Jag är en bot, och denna åtgärd utfördes automatiskt. Vänligen kontakta moderatorerna för denna subreddit om du har några frågor eller funderingar.